SVENSKA RADIOARKIVET |
SVENSKA
RADIOARKIVET
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den här högst hobbybetonade formen av radio fick uppmärksamhet först i början på 1970-talet. Innan dess var svårigheterna att åstadkomma tillräckligt bra sändare en avgörande faktor för avhållsamhet. Här till vänster ses avbildat två exempel på vad som var vanligast bland 60-talets ytterst leksaksbetonade piratsändare med osäker funktion och låg uteffekt. Överst till vänster med tändsticksasken som jämförelse är en Josty Kit HF 65 och därunder den rörbestyckade IKE RK-61. Kopplingsschemat ger exempel på hur en en-transistors-sändare var uppbyggd med minsta möjliga antal komponenter. Den konstruktionen hade många brister, det som mest kännetecknade den var svårigheter att få tillförlitlig frekvens, och uteffekten var så låg att räckvidden var mindre än en kilometer. Kopplingsschemat har här tagits med eftersom det trots alla svagheter var en konstruktion som väldigt många på den tiden gjorde försök med - i brist på tillgång till bättre konstruktioner. Ibland dök nyheter upp i tidningarna om något nytt piratradioprojekt. I radiomonopolets tidevarv var det ett populärt och "lösnummersäljande" ämne, både hos de mer seriösa tidningarna, men främst hos kvällspressen förstås. Ett exempel på detta är denna Expressen-notis om en ny pirat som påstås ska inleda sändningar, och här visas upp en otydlig bild på just en sändare av ovan nämnda slag. "Piraten" blev förstås aldrig något som hördes till en vidare krets än inom högst ett bostadskvarter. Men säkert sålde Expressen extra på nyheten, som också fanns på löpsedeln. För 70-talets FM-pirater öppnades nya möjligheter genom att en mer professionellt utförd sändare erbjöds som surplus efter att tidigare ha ingått i polisbilars och taxibilars komradiosystem. Den var en tung konstruktion, tillverkat halvannat decennium tidigare av AGA där den hade fått modellbeteckningen NATU. Den var rörbestyckad och behövde anodspänning på några hundra volt som genererades av en omformare som hissade upp batteriets 12 volt till rätt spänning. Sändaren var skrymmande och den dåliga energiomsättningen gjorde det nödvändigt med ett bilbatteri av större modell som strömkälla. Det var alltså många kilon att släpa till skogs eller upp på hustak. Sändaren gav sådär 20 watt uteffekt och en sak var fin: frekvensen var i ursprungsutförandet kristallstyrd med god exakthet. Det fanns två olika varianter, antingen för 70 MHz eller 160 MHz. En första åtgärd för att få sändaren att hamna inom FM-bandet var att byta kristall. Lättast blev frekvensbytet om man utgick ifrån typen för 70 MHz, då frekvensbytet upp till t.ex. 88 MHz inte blev så stort att sändarens prestanda skulle "kantra" alltför mycket. Detta är orsaken till att nästan alla av piraterna under första halvan av 70-talet flockades kring 88 MHz. Att frekvensen var låst genom kristall innebar dock nackdelen att sändaren inte gav riktigt "sann" frekvensmodulerad sändning och eftersom sändarna från början var konstruerade för smalbandig talkommunikation av telefonkaraktär gav dessa två faktorer i kombination att ljudet lät ansträngt och pressat när man försökte sända musik - diskanten blev beskuren och basen tunn och förvrängd. Dessutom läckte det ofta igenom knattrande surr eller brum från vibratoromformaren så att detta biljud hördes genom hela sändningen. Några av piraterna hade dock hjälp från sändartekniska begåvningar som genom olika ombyggnader kunde nå riktigt bra och välljudande egenskaper hos sändaren.
Radio 88 blev den första riktiga bland FM-pirater, men med tiden skulle det dyka upp tre olika grupperingar med detta namn. Den första Radio 88 hade kommersiella ambitioner med inspiration hämtad från BBC Radio 1 och de engelska offshorepiraterna. Som centralfigur i gänget fanns Anders Bjurström (1950-2006). Radio 88 sände, som namnet anger på 88 MHz
vilket då kallades "alldeles intill P1" eftersom FM-bandet
var så mycket glesare utnyttjat än numera - inga sändare
fanns under P1:s frekvens 92,4 MHz. Sändningarna från Radio
88 gick igång i slutet av februari 1972 och hördes varje
vecka på söndagkvällarna kl 21-22 under vårsäsongen.
Tidningarna hakade på och gav utrymme åt nyheten så
här: Den 8 april kunde televerket och polisen hitta och beslagta sändaren på ett hustak på Östgötagatan vid Mosebacke torg. Men det ledde inte till något stopp för piraten - nästa söndag hördes 88:an som vanligt eftersom de hade sändare i reserv. Det gällde dessutom att ständigt vara på hugget för att få tillgång till nya högt belägna sändningsplatser, att ordna nycklar och kontakter i husen. Programmen var reklamfinansierade och spelades in med professionella resurser på GSP Studio, ägd av ljudteknikern Bengt Kåring (1944-2001) på Lidingö, som långt senare, i april 1988 skulle starta reklam-TV under namnet TV Scandinavia, men det är en annan historia. Bengts röst hördes ibland i Radio 88-programmen, bland annat är det han som hörs i det av honom själv producerade reklaminslaget för Expressen, men egentligen var Kårings specialitet efterbearbetning av filmljud, och han hade bland annat arbetat i Ingmar Bergmans produktionsteam. På GSP Studio arbetade förresten även Anders Bjurström, och GSP Studios lokaler nyttjades även för affärsmässiga kontakter med möjliga finansiärer och sponsorer till Radio 88. Ett sådant möte ägde rum den 19 mars 1972 med en grupp skivbolagsfolk, och det ledde till att åtminstone en skivbolagsdirektör fick göra program för Radio 88 där det puffades för skivor från det bolaget.
Förutom AGA-sändaren använde Radio 88 periodvis en för sin tid modern transistorbestyckad sändarkonstruktion. Kanske inspirationen kom från någon kioskdeckare, för hela paketet med sändare och kassettspelare var inbyggd i en attachéväska med den uppsättning som syns på bilden här bredvid. Men det måste ha förekommit olika uppsättningar av sådana attacheväskor hos Radio 88, bland annat en som också innehöll ett mekaniskt tidur liknande en äggklocka för automatisk avstängning. Ibland beskrevs Radio 88 med ord som måtte ha anpassats främst för de annonsörer man hoppades locka. Det påstods att stationen hade finansiärer som hade satsat 50.000 kr, då förstås ett mer storstilat belopp än det är idag. Det sades också att det hade tagit "ett helt år" för "två av Sveriges skickligaste elektroingenjörer" att utveckla sändaren. Men så avancerad teknologi var det inte fråga om. Som ett exempel förekom att man löste det där med timeravstängning genom att rigga upp en vanlig mekanisk väckarklocka. När väckarklockan började ringa lindades ett snöre upp på klockans uppdragsnyckel där bak, och när snöret blev hårt spänt skulle andra änden av snöret slita loss strömsladden från en kontakt och därmed stänga av sändaren. Men den lösningen gav osäkert resultat. Den 18 mars 1973 orkade inte väckarklockan dra snöret tillräckligt hårt, strömsladden satt fast och sändaren fortsatte att sända tills batteriet säckade. Ytterligare en tråkig omständighet var förstås att väckarklockans ringning hördes lång väg! När det fungerade var annars avstängning med tidur en viktig förutsättning så att piraterna inte behövde hämta utrustningen prompt efter sändningen - det kunde vänta till nästa dag sedan man konstaterat ifall det kunde göras utan risk. Att hämta tillbaka utrustningen var det mest riskabla om televerk eller polis övervakade området. Bengt Kåring framträdde som talesman för Radio 88 i TV2 hos Bo Holmström i det populära "Kvällsöppet" den 17 mars 1972. Bengt uppvisade där och även i tidningarna från samma period en mycket klok och väl genomtänkt argumentationsteknik : "Många människor tror förstås att det här bara gäller affärer, men själv stödjer jag Radio 88 både tekniskt och ekonomiskt för att väcka opinion om en friare radio. Den som ville och kunde skulle få ansöka hos Televerket om en licens som berättigar till sändningsrätt ett år i taget. Det borde inte innebära något eterkaos eftersom Televerket mycket noga skulle kunna sköta kontrollen." Det var nog mycket tack vare Bengt Kårings insatser som allt kring Radio 88 verkade så bra och både tekniskt och affärsmässigt bra genomtänkt. Men efter en tid spretade alltihop iväg från den ingångna fria radio-tanken till en rakt motsatt vänsterpolitisk omvändelse. Anders drabbades av Kärleken till Monika och han var receptiv nog att passa in sig i den vänsterpolitiska miljö där hon bodde och han flyttade in i. Han skulle bara några år senare återvända till sin kommersiella inriktning, men han hamnade i ett särartat politiskt vankelmod. Sändarutrustningen gömdes undan under sängen hos Monika och glömdes för en tid.
I konstnärskollektivet bodde även Björn Bränngård (1947) och Kjell Höglund (1945), och det uppstod senare små filosoferanden kring sändaren som en vilande resurs. En resurs i vila är en kapitalförstöring, ansåg man, och den borde göras till någon nytta. Ur detta kom Radio 88 att återuppstå som en fågeln Fenix, men nu med en vänsterpolitisk satirisk stil där Radio 88 slog åt alla håll, och musikinnehållet förändrades i enlighet med tidens progg-anda. Den person som mest kommit att förknippas med Radio 88 är Anders Bjurström, men när vi lyssnar på programmen - både före och efterr omvändelsen - kan det överraska att han nästan aldrig själv hördes där. I det som efter denna omvändelse till Nya Radio 88 var det nästan bara Kjell Höglund och Björn Bränngård som skötte snacket, och Anders var organisatören och den mer praktiske i trion. Bengt verkar ha blivit bortkopplad i fortsättningen för Nya Radio 88 - eller om han själv valde att hoppa av. Framledes gjordes programmen under betydligt enklare omständigheter. Inspelningslokalen fanns i Ornässtugan, men här handlar det inte om den riktiga i Dalarna, utan en till 2/3 storlek exakt kopia. Den hade utgjort den svenska paviljongen vid världsutställningen i Paris 1867. Efteråt köptes byggnaden av Karl XV, som lät återuppbygga den ett par hundra meter från Ulriksdals slott. Byggnaden blev sommarbostad för kungens livmedikus Edward Edholm - och hundra år senare alltså bostad och inspelningsstudio för några unga radiopirater. Anders gjorde inspelningarna direkt på en mono kassettspelare, men i vissa fall märks att enstaka inslag gjordes på ett stereo kassettdäck, och då finns ljud endast i den ena av ljudkanalerna - ingen överbryggning för att få ljud i båda. Det märks också ibland att de hade en rullbandspelare, bland annat för att åstadkomma eko-effekter. Mycket kring Nya Radio 88 inträffade just i dessa krokar kring Bergshamra. Tavernan i Kungshamra kom att bli ett stamlokus för Radio 88-piraterna. De tipsade i programmen att de brukade träffas där på onsdagar, fredagar och lördagar, vilket leddde till att även pejlarna kom dit. En av dessa var "Pejlar-Bengt" (Forsgren), som trots anställning hos Televerket, och pejlarintresse, ändå inte ingick i gänget kring Televerkets chefs-pejlare Uffe Altin. Bengt blev istället med tiden Radio 88:s byggare av ett stort antal FM-sändare allt eftersom Radio 88 fick fler och fler sändare beslagtagna. Tavernan fick mycket gratisreklam i programmen, men eftersom stället var stängt på söndagskvällarna valde man istället att ses på söndagsöppna puben Mocambo på Körsbärsvägen 2a - "stället med stans näst-näst bästa öl" som de sa när de gjorde gratisreklam för stället. Men både Mocambo och Körsbärsvägen - liksom även Tavernan - har försvunnit vid ombyggnationer i Bergshamra.
En av de kontakter som knöts vid Tavernan var Willy Josefsson (1946) som med sin breda skånska blev en nästan lika förekommande röst i programmen som Kjell och Björn. Han hade journalistiska ambitioner och skrev en del av manustexterna. Sedermera hamnade han på journalisthögskolan, vilket ledde honom vidare till "Obs kulturkvarten" i P1 där Willy var programledare under 20 år. Under de senaste 40 åren har han skrivit deckare med säljande framgång och publik även i Tyskland, Danmark och Holland. Kjell Höglund hade på den här tiden satt sina första frön som trubadur och skivartist. Mitt i Radio 88-äventyren kom hans tredje LP-album ut, och bland visentusiaster såg man honom redan som en kändis - han hade också hörts en del i vanliga radion. Hans stil har alltid varit säregen. Både som skivartist och i programmen på Radio 88 utmärkte han sig med sin speciella skälmaktiga humor. Han har som visartist lyckats nå kultstatus. Under 2000-talet har han framträtt mer sparsamt men fick 2002 äran att mottaga Fred Åkerström-stipendiet. Premiären för Nya Radio 88 gick ut söndagen
den 14 januari 1973 med gamla Fats Wallerlåten "Crazy 'bout
My Baby" som programsignatur och igenkänningssignal för
den här Radio 88:2. En månad senare lät sändningen så
här: Det var vid denna sändning som man också förde fram uttalandet om "skäran och hammaren" som kan anas i noteringarna av minnesord och stolpar för innehållet i detta program, här: Noteringen "Brev till TT" och "skäran
och hammaren" syftar på det uttalande som Radio 88 några
dagar före denna söndags-sändning hade sänt till
TT. Detta uttalande togs in i några dagstidningar där främst
dessa ord väckte uppseende: Här är fler program från denna tid :
Som en gimmick förde Radio 88 ett propagandakrig mot folkpartiet och dåvarande fp-ledaren Gunnar Helén i avsikt att häckla mot partiets uttalanden om avveckling av SR-monopolet. Det var på den tiden nästan bara fp som uttalade sig i frågan, vilket kunde ge sken att fp var det rätta partiet för alla oss som önskade en radio i fri tävlan mot SR. Men det framgick aldrig i dessa publikfriande utspel att Gunnar Helén vid tillträdet som fp-ledare i själva verket uppställt det som ett villkor att fp under hans ledning inte skulle agera alls för reklam i radio-TV. Men målsättningen för Radio 88 var INTE
att bryta mot radiomonopolet. Så sa de faktiskt i sina program
och även i tidningsuttalanden, och man angrep även radion
för dess kolossala storlek och en alltför professionell och
byråkratisk inriktning och ville mena att dessa faktorer ofta
lämnade den lilla enkla männskan ohörd.: -Vi vägrar ge efter för kvalitetskrav, sade Radio 88, och uppmanade lyssnarna att sända in programbidrag och gav orädda löften att allt insänt skulle sändas ut ocensurerat. Ett "eterns klotterplank", ett "speakers corner" ville de att Nya Radio 88 skulle bli. Men någon skörd på sådana uppmaningar märktes inte i sändningarna. En adress som kom att användas flera gånger
för sändningarna var Högbergsgatan 26 B på Södermalm
varifrån man sände första gången den 8:e april
1973. Den gången blev de av med en av de transistoriserade sändarna,
och Expressen skrev om händelsen : Men även andra tidningar gav utrymme åt Radio
88: Kanske var det artikeln i Expressen den 13 maj som provocerade polisen att försöka göra den sändningen till Radio 88:as sista. Eller så var det därför att Radio 88 upprepat tre gånger sänt från samma adress, Skomakargatan 23b intill Stortorget i Gamla stan. Polisen hade tagit sig upp på taket där antennen var uppriggad, och sedan helt enkelt följt ledningen ner till vindsvåningen. Men att direkt klättra ner den vägen visade sig riskabelt, så Kjell fick räcka en hjälpande hand och assistera de höjdrädda poliserna ner till balkongen där han fanns. Sedan de tryggt kommit ner blev Kjell dock beordrad att omedelbart stänga av sändaren. Eftersom sändningen ännu inte var riktigt avslutad bad Kjell om att få vänta lite med det, men detta nekades honom. Kjell togs istället med till polisstationen där han arresterades och fick sitta i förhör vid tre tillfällen. Kjell var ärlig och erkände villigt vad som lastades honom men vägrade envist att avslöja några andra inblandade. Därför blev arresttiden lång, 65 timmar, och från polisen hoppades man kanske att kunna trötta hans motstånd. Men Kjell höll fast vid sin tystnad hela arresttiden. När det långt senare blev rättegång erkände Kjell och domen fastställdes till 40 dagsböter á fem kronor. Men sändningarna och provokationerna fortsatte: en intervju - som gjordes för taltidningen (f. synskadade) Höjdpunkten, där vi hör teknikern Kenneth Andersson (skånsk dialekt) och redaktören Sune Olsson intervjua Björn Bränngård och Kjell Höglund om Radio 88. Inspelningen gjordes på en restaurang på Östermalm. Anders Bjurström skulle senare även jobba med
laglig radio. Efter utbildningen på Dramatiska Institutet hade
han en anställning på Radioteatern, och han stod som producent
för en del radioteaterföreställningar. Det var under
denna period som han gjorde den dokumentär om Radio 88 (se nedan)
som blev sänd med flera repriser och som blev vald att delta som
Sveriges Radios bidrag till det årets Prix
Italia - en årligen återkommande italiensk
festival där radio- och TV-bolag tävlar med utvalda produktioner. en intervju - detta är ett utklipp ur en nattsändning i närradion. Det var Radio SUS som genomförde denna sändning, och där dök även denna korta intervju upp. Anders Bjurström intervjuar sin gamla piratkollega Björn Bränngård, men intervjun blev kort och tvärt avhuggen i sändningen. Anders var en rastlös själ som sällan stannade på samma plats någon längre tid. Han hoppade av jobbet på Radioteatern och jobbade en tid som producent på Annonsbyrån Svea, och det är ju ett sammanträffande att han där från 1979 via närradion skulle komma tillbaka på den tidigare så olagliga frekvensen 88 MHz. Anders blev närradions första programledare vid premiärsändningen, som blev sänd just från Svea. Han blev senare också en självklar ordförande för "paraplyet" över de närradiosändande föreningarna, Stockholms närradioförening. Jag minns själv honom i rollen som en mycket uppskattad ordförande där. Vi får anledning att återkomma till ämnet Radio 88 längre ner på denna sida. Men under samma första halva av 70-talet fanns också ett flertal andra pirater.
Den mest livaktiga vid sidan om Radio 88 var Sommarpiraten,
vars frontfigur hette Hasse Norén. I hans gäng ingick Kjell
Frimert, Berne Högberg och Dan Andersson. Premiärsändningen
gick i luften från Upplands Väsby söndagen den 3 juni,
och sändningarna fortsatte sedan varje söndag kl 21 på
88,56 MHz. Frekvensen var av naturliga skäl densamma som Radio
88 eftersom det var deras sändare som Sommarpiraterna lånade
under 88:ans sommaruppehåll. Radio Sommarpiraten bjöd popmusik
med ganska tvärt instuckna reklaminslag som oftast lät som
uppläst diktamen utan någon producerad elegans. Vad som framför allt utmärkte Sommarpiraten var de intervjuer de gjorde med kända personer. I det första programmet hade Hans och Dan, tack vare sin gemensamma ballonghobby träffat självaste Lennart Hyland (1919-1993) i samband med Ballongdagarna i Gränna. Ovetande om vilka de var följde Hyland med upp i Dans ballong, och väl däruppe passade Hasse på att spela in när Hyland skojade om bland annat olika dialekter, och Hans skjöt också in frågan om hans åsikter om piratradio och om konkurrens i etern, vilket Hyland mycket frimodigt uttryckte sig positivt om. När inspelningen med Hyland hördes i premiärprogrammet
för Sommarpiraten skapade detta uppmärksamhet i pressen, som
vi bland annat kan se på löpsedeln här bredvid. Det
var sensation när en representant från självaste Radion
så öppet uttryckte oppositionella åsikter mot radiomonopolet
- Hyland var då dessutom programråd i Sveriges Radios styrelse.
Om Hylands uttalanden i tidningen verkligen var riktigt
återgivna citat så var det lögn med hans påstådda
omedvetenhet om vilka som intervjuat honom. I denna telefonuppspelning
framgår klart att Hyland var medveten om att det var radiopirater
som gjort intervjun, och Hyland uttrycker själv att det är
OK om de ville sända ut inspelningen : I Sommarpiratens andra sändning, den 10 juni 1973,
råkade det falla sig så att kung Gustaf VI Adolf (1882-1973)
gjorde sitt sista radioframträdande innan hans frånfälle
på hösten. Intervjun med kungen var tillkommen efter svåra
ansträngningar och förberedelser under Svenska Flaggans dag
den 6 juni. Det bjöd på stora svårigheter att komma
intill för en intervju, och resultatet blev ett bottennapp som
reportage. Kungen, då fyllda 90 år, svarar endast förvirrat
på intervjufrågorna - det enda konkreta han säger är
"härligt att komma ut till landet [Sofiero]". Nästa
fråga verkar missuppfattas och besvaras "Tack så mycket"
och på frågan om han haft en arbetsam dag svarar kungen
"...blommor som väntar...". Det var hela intervjun innan
kungen vinkar och säger avvärjande genom kupéfönstret
"Nu får vi gå" vid tågets avgång från
Stockholms Central till Kalmar.
En person som hade särskild betydelse för Sommarpiraten var Dan Andersson (1936 - 1976). Han var en förmedlande länk mellan Anders Bjurström och Hans Norén så att Sommarpiraten lånade Radio 88as utrustning under deras sommaruppehåll. Dan hade för Radio 88 även stått bakom deras "supporterklubb" och gjorde sammalunda för Sommarpiraten. Idén var att "klubben" tog hand om marktjänsten åt piraten. Det innebar bland annat att piraten öppet uppgav adress och telefonnummer för lyssnarkontakt, vilka alltså var Dans privata. Polisen gjorde husrannsakan, men de hittade inget och det var just tanken. Dan var bosatt på en husbåt som då låg vid Gröndal, men fanns ofta även förankrad vid Lindö-bryggan på Lovön där det fanns ett antal sjögående sportplan angjorda. Ett av dessa, ett MFI-9B på flottörer tillhörde honom själv. Det var ett mycket litet plan med trångt utrymme för två i hytten, och som pilot lyckades Dan skapa intriger som blivit legender bland flygintresserade. En sådan intrig inträffade när Sovjets regeringschef Aleksej Kosygin var på officiellt Sverigebesök 1968. Folkopinionen var ogillande och en demonstration på Sergels torg samlade 2000 protesterande mot besöket. Tage Erlander bjöd Kosygin på den traditionsenliga roddturen, och med detta lyckades han få stenansiktet Kosygin att en kort stund spricka upp i ett gemytligt leende när de rodde ut i ekan på Harpsundssjön. Men leendet stelnade till - både på Kosygin och på säpomännen när Dan Anderssons plan dök upp vid horisonten och sedan landade alldeles intill och, av Dan, gjordes fast vid Erlanders brygga. Överflygning var förbjuden men eftersom inget alls hade sagts om att landa på sjön, så... Dans avsikt var att tala förstånd med Kosygin, vilket han också försökte göra högröstat där han stod på flygplanets ponton och riktade sig ut mot ekan. Utöver allt annat hade han också en förmåga att omge sig med unga tjejer, och vid detta tillfället hade han - som också syns i bilden - lockat med sig en ung dotter till en aktad välbeställd medborgare, som tog mycket illa vid sig av händelsen. Dan var onekligen med om många spännande saker,
men han var också glad i att marknadsföra sig som en kanske
mer spännande individ än han egentligen var. Trots allt som
påståtts finns han kyrkobokförd, precis som vi andra,
och han hade faktiskt ett personnummer, trots alla myter som påstår
annat. Här är en inspelning gjord av Kenneth Andersson ombord
på Dan Anderssons husbåt i juni 1973, där vi hör
Dan Andersson (ej släkting till Kenneth) berätta om sin egen
tillvaro och omständigheter kring ballongflygning och kring piratradio. Men åter till juni 1973 och berättelsen om
Sommarpiraten. Pingstpastorn Stanley Sjöberg (1936) uttryckte sig
i Sommarpiraten den 24 juni på det här viset: Enligt artiklarna i tidningarna kostade det 500 kronor
per gång för den som ville annonsera på Sommarpiraten.
Men ibland fick de inte ut mer än högst hundralappen, och
det fick vara bra med det. Ibland skedde betalningen inte heller i pengar,
som i fallet Annas Restaurang som ägdes av en Bosse Högberg,
som inte ska förväxlas med den då så kände
boxaren med samma namn. Där skedde betalningen genom att Hasse
och hans kompisar kunde äta fritt och kanske till och med få
en bira till maten. Programmen var kanske inga höjdare, men Hasse hade
större strategi-tänk vid val av sändningsplatser än
de hade på de andra piraterna. Han var först som pirat att
klura ut idén att sända från Bogesundslandet, som
de sände från den 8 juli. Pejlarna fick då bäring
ut mot Lidingö, men det finns ingen förbindelse över
sjön för att sen komma vidare från Lidingö till
Bogesund. Att åka runt viken innebär en omväg på
cirka tre mil... Vad som är mer trist i minnena efter Sommarpiraten
är en pinsam reklam för porrklubben Funny Girl och att Tore,
en av de involverade, vid husrannsakan visade sig ha en vapensamling
bestående av två k-pistar, fem pistoler och 2674 patroner.
Denna värre form av skumma business var helt okända för
Hasse men drabbade honom under häktningstiden och gav nog betydligt
hårdare tag, och säkert också längre tidsåtgång
för förhören än vad som annars var rimligt om det
enbart hade handlat om radiobrottslighet. Domen för Tore blev åtta
månaders fängelse för olaga vapeninnehav m.m. Efter
häktningstiden retade det Hasse mycket att tiden gick så
lång - hela två månader - innan han äntligen
fick tillbaka sin bil, som ju hade använts vid sändningstillfället,
och möjligen att allt kring denna "affär" undersöktes
extra noga på grund av vapenbrottet.
DN 25 maj 1973: Ny piratradio i Stockholm - Den nya piratsändaren Radio Sverige började sända på torsdagskvällen. Piratradion blandar musik, politiska tendensiösa angrepp mot regeringens politik. Fib-Aktuellt 10 juli 1973 (Här är Radio Sverige - Bort med Palme! Svenska företagare finansierar illegal radiosändare som sprider antisossepropaganda. Det var valår och s-regeringen och inte minst Olof
Palme fick de värsta slängarna i programmet, liksom andra
institutioner inom "rörelsen" och radiomonopolet. Radio
Sverige lyckades med sin högerpropaganda medförde även
att deras motpol Radio 88 återupptog sändningarna, trots
att 88:orna ett par veckor tidigare ansett sig göra sitt säsongsslut
för att återkomma först till hösten. Radio 88 och
Radio Sverige råkade, trots alla olikheter i övrigt, sända
på exakt samma frekvens, in på decimalerna vilket väl
berodde på att de använde samma slags sändare och på
tillgängliga kristaller, och den 5 juni valde "88" att
omedelbart efter att Radio Sverige stängt sin sändning gå
igång med direktsändning och kommentera och avfärda
högerpropagandan : Trots Radio Sveriges ansträngningar blev det dock
fortsatt mandat för samma gamla regering efter valet. Enligt en
artikel skulle Radio Sverige senare ha fått ambitioner för
fortsatta sändningar men det är okänt om detta förverkligades
eller om det bara var en tidningsskröna :
Mälarpiraten var ett projekt som
byggde på att sändaren skulle skickas upp till hög höjd
med hjälp av fyra väderballonger fyllda med vätgas. Här
möter vi återigen Hasse Norén som den huvudansvarige,
och Dan Andersson som den flyg- och ballongkunnige medhjälparen.
Ytterligare två personer, Per-Olof Sännås och en som
kallades Pejlar-Per ingick. De fick god uppbackning från pressen,
främst tack vare Sännås, som själv var journalist
och skrev om bedrifterna i artiklar i DN. Eftersom sändningarna
skulle ske från så hög höjd som 3000 meter ansåg
man sig kunna nå hela Mellansverige med en relativt effektsvag
sändare. Provsändningen blev alltså lyckad, men vid
den tänkta premiären, söndagen den 21 juli 1974 inträffade
det olyckliga att "luften gick ur projektet". Ballongen gick
nämligen sönder när hela sändarpaketet skulle puffas
iväg på sin färd upp till molnen : Ett nytt försök gjordes därför påföljande söndag, den 28 juli, men även då misslyckades det. Ballongerna lyfte visserligen upp hela apparaturen, men sändaren visade sig ha blivit feltrimmad, och från sändaramatörer rapporterades att sändningen hade hörts bra på 84 MHz, alltså en bra bit nedanför FM-bandet. Sändningen hördes också med bra styrka i kommunikationsradion på Värmdöbussarna, som normalt använde frekvensen ifråga.
Radio
Partaj sände oftast från hustak i Stockholm på
103 MHz med hjälp av taxisändare och bjöd på
bra ljud med hjälp av en Tandberg rullbandspelare. Men den var
beroende av nätström, vilket var en avgörande faktor
i valet av sändningsplatser. De ska ha genomfört fem sändningar
på våren 1974 och tre sändningar på hösten
innan de fick utrustningen beslagtagen efter sändning söndagen
den 22 september. De hade då sänt från ett tak vid
Kungsklippan på Kungsholmen med sändaren och banspelaren
uppkopplad på vinden där de bekvämt ordnat nätström
via provisorisk uppkoppling till närmaste glödlampssockel
i taket. Beslaget skedde dock först på måndagen efter
att televerkets pejlare blivit kontaktade av sändaramatörer,
som enligt artikeln här nedan var först med att hitta sändaren
:
Fortfarande under 1974 förekommer tidningsnotiser
om Radio 88, som alltså i mer än två år - i olika
skepnader - hade fortsatt sina sändningar. I programmen och i tidningsartiklar
kom de med uttalanden som föreföll att ha som enda avsikt
att trotsigt provocera mot pejlarna på televerket. De utgav sig
för att vara en stor organiserad rörelse med ett 40-tal personer
- ibland angav de till och med sin storhet som flera hundra personer
som samarbetade om att få sändningarna i luften. I maj dök
sensationen upp att de även skulle starta TV-sändningar, vilket
förstås var en bra grej för att få tidningsrubriker.
Men vi börjar i januari det året. Expressen
21 januari 1974: Radio 88 åtalas - På tisdag
åtalas Radio 88 i Stockholms rådhusrätt - två
sändare har beslagtagits av polisen. Men igår kväll
gick 88-rösten ut igen i etern med lite småprat om att "demokrati
på jobbet är bara skit".
Televerket intensifierade spaningarna efter Radio 88, och framåt hösten 1974 hade man hunnit beslagtaga fem sändare. Men i gänget kring Radio 88 fanns också "Pejlar-Bengt" Forsgren, som hade förmågan att ständigt få fram nya sändare så att nästa sändning alltid kunde genomföras när den föregående sändaren blivit beslagtagen. Det fanns enastående envishet och beslutsamhet, men egentligen började gänget så smått att tröttna. Egentligen ville man lämna över alltihop till någon som tog över sändningarna, men samtidigt hade man svårt att bara ge upp. Fortfarande sa man sig vilja stödja monopolet och varnade att fri radio bara skulle leda till att kommersiella krafter skulle ges ökad makt - jämför gärna det uttalandet med dagens oligopolsituation i den svenska radion - men jag tror inte 88-orna kunde ana hur mitt i prick de träffade med sina förutspåelser.. Söndagen den 10 augusti 1974 gjordes ett beslag av Radio 88:as sändare uppe på Hägerstensåsen, på Tomträttsvägen 25. Beslaget undersöktes hos Televerket på måndagen och man fann att det var en transistoriserad sändare som uppmättes till frekvensen 88,5 MHz och en uteffekt om 13 W. Tillsammans med sändaren fanns kassettbandspelaren och blyackumulatorn; ett motorcykelbatteri 12 V 5,5 AH. Antennen var en kryssdipol. Borta var den gamla taxisändaren, nu hade man tillgång till den då ganska ovanliga tekniska kompetensen att bygga små men effektiva sändare som man lätt kunde bära med sig. Förutom att Anders, Björn och Kjell uppmanade
lyssnarna att sända in programbidrag förekom det även
uppmaningar till lyssnarna att ringa en med nummer angiven telefonkiosk
som under sändningen var bevakad av Anders. Pejlar-Bengt hade kommit
över en hemlig förteckning med nummer till Stockholms telefonautomater
- en lista som inte ens polisen fick ut, och det var den som Anders
hade nytta av. Han tog emot samtalen och noterade bara den uppringandes
telefonnummer, och sedan avslutades samtalet snabbt så att nästa
uppringande skulle komma fram. Men efter 5 - 10 minuter var det säkrast
att överge telefonkiosken. Efter sändningen ringde Anders
upp de telefonnummer han noterat och kunde då under lugnare former
samtala med de som ringt. Det här skedde under flera söndagssändningar.
Det som man önskade med denna lyssnarkontakt var att få spån
till programidéer, att få medhjälpare till sändningarna,
men kanske egentligen att hitta personer som helt kunde ta över
alltihop, för hur var det egentligen med orken hos de tre huvudansvariga?
Artikeln härnedan handlar om en rättegång mot två
av dem. Artikeln ger intryck av oförfärad stridslystnad hos
piraterna, men egentligen hade de börjat tröttna på
att hålla sändningarna igång. Telefonkontakterna som Anders hade fått under hösten 1974 ledde honom till kontakter med en gruppering som fick ta över sändarutrustningen. Med övertagandet förvandlades Radio 88s program från det tidigare bekymmerslösa spexandet till en grövre anarkistisk målsättning. När man hör Anders Bjurström uttala sig i hans radiodokumentär "Musen som röt" uttrycker han sig visserligen lite avståndstagande, men ändå bara vagt avståndstagande om anarkistgängets mer hårdföra politiska inställning. Det mesta tyder dock på att övergången från Radio 88 Nr.2 till den anarkistiska Radio 88 Nr.3 måste ha skett med Anders fortfarande kvar som en hjälpande kraft. En söndagkväll iklädde han sig rollen som tidningsreporter och - efter att han kopplat bort bandspelaren vid sändaren - genomförde han en bandad intervju av polisen i Norrtälje mitt under deras och televerkets sökning av Radio 88:s sändare. Det nya gänget kring Radio 88 hade valt att flytta
sändningarna till Norrtälje därför att Anders hade
börjat tycka att det hade blivit lite för hett om öronen
att sända från Stockholm. En sådan Norrtäljesändning
skedde från ett skogsområde nära Roslagsskolan den
25 september 1974, då sändaren blev beslagtagen och inte
mindre än tre ansvariga Radio 88-medarbetare blev gripna, men nu
är det ett helt annat gäng än tidigare kring Radio 88.
I samband med gripandet uppstod också den situationen att en av
de gripna utsatte poliserna för påstådd misshandel
och även hot om att polismannen skulle få en kniv i magen.
Vid påföljande rättegång, den 13 maj 1975, tog
de rättsliga förhandlingarna nära fem timmar, och förhören
om själva piratradiosändningen var en bagatell jämfört
med de hot och det våld som förekommit. Vid rättegången
fanns också ett stort gäng Radio 88-anhängare som ska
ha uppträtt mycket störande under förhandlingarna. Så
här rapporterade man om rättegången i lokaltidningen:
Norrtälje Tidning. 14 maj 1975:
Radio 88 fälldes - "Vi
fortsätter sända" Några år senare, i närradion skildrades
Radio 88 så här: Följ fortsättningen om de andra FM-piraterna, klicka
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|