Radions
tidigaste år |
|
XMånga
har angett Guglielmo Marconi (1874-1937) som »radions fader».
Han, och en lång rad andra, bidrog till att radiotekniken fick
en snabb utveckling i övergången från 1800- till
1900-tal. De åstadkom en teknik som kunde användas
för telegrafisk signalering vilket var ett stort framsteg,
men där tog deras samlade forskningsresultat stopp. För
att radiotekniken också skulle kunna användas för
tal och musik med godtagbar kvalité krävdes att någon
annan tog vid, någon som åstadkom att tekniken ytterligare
förfinades. |
|
|
Reginald
Fessenden var först
med: |
|
•
en metod för kontinuerliga vågor |
|
|
•
sändning av mänskliga rösten i radio |
|
|
•
en detektor för kontinuerliga vågor |
|
|
•
den princip för radiomottagare, kallad
heterodyn, som fortfarande är den gängse |
|
|
•
tvåvägs radiotelegrafi över Atlanten |
|
|
•
trådlös sändning med röst och musik |
|
|
•
trådlös telefoni (röst) över Atlanten |
|
|
|
|
X Den som mer än andra
bidrog med detta var den kanadensiskfödde fysikern Reginald
Fessenden (1866-1932). På 1880-talet var han
en av Edisons närmaste assistenter och befordrades 1892 till
professor i elektroteknik. Han hade med sitt företag NESCO,
National Electric Signaling Company i Brant Rock, Massachusetts,
USA, anordnat en radiomast med en höjd om 125 meter (se bilden
nedan till vänster). Den användes i vanliga fall för
telegrafisk signaltrafik, och i januari 1906 åstadkom Fessenden
den första dubbelriktade transatlantiska tvåvägsöverföringen
mellan stationen i Brant Rock och en annan station Machrihanish
(Skottland) - Marconi hade dittills endast uppnått enkelriktade
överföringar.
XFessenden skulle dock
främst utmärka sig inom rundradiotekniken. Han blev
den förste som kunde tämja radiovågorna så
att de övergick från att alstras i den primitiva formen
som fräsande gnistor så att de istället alstrades
som kontinuerligt svängande vågor. Fessenden var först
att ta fram just den grundsten för radiotekniken som kallas
bärvåg. Han var först att utnyttja denna
bärvåg till det som brukar kallas AM, amplitudmodulering.
XDen första dokumenterade
radiosändningen med talat innehåll genomförde
Fessenden den 23 december 1900 men mer uppmärksammat blev
det när han juldagen 1906 även sände sång
och musik. Han spelade själv fiol och sjöng under utsändningen
och spelade även musik från en fonograf. Men de enda
som hade förutsättning att höra hans sändning
var radiotelegrafister på kustradiostationer och ute till
havs som kanske trodde att de upplevde något himmelskt under
när de mitt bland morsesignalerna kunde höra »Stilla
natt» och en röst som läste Julevangeliet.
Sändningen hördes i alla fall över stora områden,
och bland annat ända ner till Norfolk, Virginia.
Masten är borta, men denna platta pryder än idag det
kvarvarande fundamentet till radiomasten i Brant Rock
XDen första offentliga
och inför allmänheten i förväg utannonserade
sändningen av radio med musikaliskt innehåll ägde
rum den 13 januari 1910. Det var en experimentsändning där
flera av de då mest berömda operasångarna framträdde,
bland andra den avgudade Enrico Caruso. Sändningen genomfördes
genom att en mikrofon på scenen i operahuset Metropolitan
i New York var kopplad via telefonledning till den radiotekniske
fysikern Lee De Forests laboratorium, där själva radiosändaren
på 500 watt fanns.
X Det fanns mycket få
radiomottagare på den tiden, kapabla att fånga upp
denna radiohistoriens första »OB-sändning».
Utöver de som fanns vid sändarstationen fanns mottagare
ombord på fartyg i New Yorks hamn och större hotell
på Times Square och på auditorier där inbjudna
journalister hade beretts plats vid mottagarapparater. Förutom
dessa mottagare för de mer prominenta hade dessutom anordnats
publika mottagare med hörlurar vid flera väl utannonserade
platser i New York.
XExperimentsändningen
bedömdes dock som ett misslyckade, främst beroende på
de dåtida mikrofonerna, som hade för dålig förmåga
att med tillräcklig kvalité fånga sången
på scen. Bättre fungerade det i de fall sångarna
kunde gå fram och sjunga mer nära mikrofonen.
X En tröst var i alla
fall att rapporter kom in om att sändningen hade hörts
20 km bort på ett fartyg till havs, och också så
långt bort som i Bridgeport, Connecticut, cirka 5 mil norrut
från New York.
X Under de här åren,
före eller under första världskriget, var det bara
yrkesverksamma telegrafister och entusiastiska amatörer som
kunde utnyttja radiotekniken. Förutsättningen var att
man hade de då avancerade specialkunskaper som krävdes
för att bygga en radio själv. En person som stämde
in i denna beskrivning var Frank Conrad (1874 –
1941), biträdande chefsingenjör hos Westinghouse. Han
hade lyckats samla några kollegor för den nya tekniken
och själv byggt en radiosändare på 100 watt. I
början (1916) sände han med stationssignalen 8XK från
Pittsburgh, Pennsylvania. Hans sändningar hördes vida
omkring, och han började även sända musik förmedlad
från fonografrullar.
Vice-VDn på Westinghouse, Harry Philip Davis, entusiasmerades
av hans försök och förstod radions potential som
ett massmedium, och framför allt; något som kunde bli
en god affär för Westinghouse. Han insåg att om
radioprogram kan sändas så att programmen lockar en
stor publik så kommer allt fler människor att vilja
köpa radiomottagare. Av vilket märke? jo, naturligtvis
Westinghouse, det var tanken. I november 1920 hade man tilldelats
stationssignalen KDKA och sände - alltid direktsänt
eftersom reproduktionsteknik inte fanns - rapporter om det pågående
presidentvalet och kunde när valet var klart snabbare än
något annat medium förmedla nyheten att den republikanske
kandidaten Warren G Harding hade vunnit över demokraternas
presidentkandidat James M. Cox. När man på det viset
började utnyttja radions snabbhet att leverera nyheter långt
före tidningarna väckte detta sensation. Stationen var
även den första att sända reklam, bland annat för
varuhuset Joseph Horne som gör en reklamkampanj
för en Westinghouse radioapparat för endast $10 som
påstås vara särskilt bra för att höra
KDKA. Inom två år har 100 000 sådana radioapparater
sålts.
Läs
mer om dessa tidigaste sändningar från KDKA här
X Allt fler företag
följer efter i Westinghouses spår. Företagen får
sällskap av universitet, kyrkor, föreningar och tidningsföretag,
men även många enskilda personer startar egna radiostationer
med enkla resurser. Ofta var det bara det att man ville visa att
man följde med strömningarna i tiden, att man var tekniskt
sinnad, och framför allt modern, och den nya tekniken blev
snabbt en modefluga. Programmen kunde ibland bli mycket amatörmässiga
med personliga förmågor från det närmaste
grannskapet eller kvarteret. Att höra sina grannar uppträda
i radio och sjunga, eller läsa en dikt, eller kallsvettigt
tappa bort vad det var man skulle säga eller sjunga, blev
något som kunde locka till sig stor publik.
X I Europa var det först
efter första världskriget som den nya företeelsen
började göra sig gällande och man började
angripa problemet också i länderna i den gamla världen.
En händelse som fick en banbrytande betydenhet för radions
utveckling var operasångerskan Dame Nellie Melbas konsert
den 15 juni 1920 som radierades från Guglielmo Marconis
radiostation i Chelmsford i grevskapet Essex, 48 km nordost om
centrala London. Hon blev den första artisten med internationellt
renommé som deltog i direktsändning och hennes halvtimmen
långa framträdande kunde genom radion avnjutas av radioentusiaster
över hela Europa och enligt uppgift åhördes sändningen
av lyssnare så långt bort som New York. Den trådlösa
överföringens sociala möjligheter var tack vare
detta genombrott ett uppenbart faktum.
X I London startade Marconibolaget
sin sändare med namnet 2LO, som var begynnelsen till vad
som senare skulle bli BBC. Den första sändningen för
2LO skedde den 11 maj 1922 och som studio använde man en
mindre biografsalong som fanns högst upp i The Marconi House,
men sändningarna begränsades i början till bara
en timme per dag. I början tilläts enbart talprogram
men snart blev reglerna lite mjukare och under sommaren 1922 inleddes
försök att sända ut olika konserter. I dessa tider
var det förstås alltid direktsändningar eftersom
man saknade praktiska möjligheter att i förväg
spela in programinslag för senare utsändning.
X Programmen från
2LO innehöll inte några reklambudskap men eftersom
sändningarna upprätthölls av en tillverkare av
radioapparater var det en indirekt form av kommersiell radio;
sändningarnas målsättning var att locka allmänheten
att köpa mottagningsapparater av detta fabrikat.
X Myndigheten för
kontroll av radioverksamheten gavs till Post Office, och där
ansåg man att risken var stor att det skulle bli svårigheter
med kontrollen om fler radiobolag tilläts att sända,
och man befarade att det skulle förorsaka störningar
i det trånga eterutrymmet om inte en noggrann kontroll fanns
över verksamheten. Man förordade därför ett
system där endast ett radiobolag skulle tillåtas, och
detta tillstånd gavs till BBC, The British Broadcasting
Company (senare kom C att ange Corporation) - bolaget bildades
den 18 oktober 1922.
X Lyssnarantalet till 2LO växte mycket snabbt, och
på senhösten överfördes rätten till
BBC att ta över sändningarna. I detta stadium uppskattades
lyssnarantalet ha nått cirka 50.000. Premiären för
det verkliga BBC kom den 14 november 1922, men fortfarande sände
man bara ett par timmar per dag.
XI
det tidiga 1920-talets Sverige förknippades
radiotekniken främst för sin användning i rent militära
/ kommersiella, oftast telegrafiskt överförda, signaler.
Samma slags användning förekom också hos
privata teknikentusiaster som med sin i de flesta fall hembyggda
apparatur sökte en utåtriktad kommunikation internationellt.
Även detta radiointresset växte fram i början av
1920-talet. Det handlade då så
gott som alltid om en radiokommunikation mellan en
avsändarstation och en specifik mottagarstation
i taget.
XI avsaknad
av en svensk benämning kallades det nya
fenomenet just precis: broadcasting. Ibland kanske vi finner norska
uttryck lite lustiga, men norrmännen fann tidigt den optimala
översättningen: kringkasting. I Danmark blev uttrycket
för samma sak: radiofoni. I Svenska Dagbladet startade Nils
Holmberg i slutet av 1922 en tävling där det
gällde att hitta ett bra svenskt uttryck. Tävlingen vanns
av en civilingenjör och sedermera professor, Edy Velander,
som kom med det vinnande förslaget: rundradio, det vill säga
att en sändare sänder ut något som riktar sig till
många mottagare, runt omkring, samtidigt.
Nils Holmberg på Svenska Dagbladet blev två år
senare dessutom programchef hos Radiotjänst, och förblev
i denna tjänst fram till 1930.
XNär
denna teknik tog sina första stapplande steg i. vårt
land var det en liten men mycket entusiastisk skara intresserade,
som hade mer eller mindre utvecklade kunskaper om vad det hela egentligen
rörde sig om. En av de allra första av de mer kunniga
var ingenjör Zethraeus. År 1917 startade han en liten
tidskrift med namnet »Radio» med kommendörkapten
Ivar Wibom och direktör Sven Lampa som medarbetare. Lampa hade
redan 1910 börjat intressera sig för trådlösa
kommunikationer. I den finmekaniska verkstad för tillverkning
av ritbestick som han ägde började han tillverka delar
och även kompletta apparater för radiomottagning och sändning.
Lampa övertog tidningen efter de första numren, men den
var så långt före sin samtid och fick därför
läggas ner redan efter fyra. nummer. Den var faktiskt en av
världens första tidningar med detta tema.
XTelegrafverket
hade åtagit sig rollen som tillsynsmyndighet och arbetade
försiktigt och framför allt långsamt. Det verkade
se som sin främsta uppgift att dämpa alla enskilda initiativ
som hade uppmuntrats av rapporter om framstegen i utlandet. Därför
nekades Lampa experimentslicens, när han som den förste
i landet sökte en sådan. På fullt allvar diskuterades
frågan om förbud för import av radiodelar och mottagare
från utlandet. Senare, när man insåg det omöjliga
i att den vägen stoppa utvecklingen, försökte man
få det dithän, att alla mottagare skulle plomberas så
att endast officiella svenska sändningar skulle kunna mottagas.
När Ivar Wibom, som i Sverige representerade brittiska Marconi,
av diverse detaljer på Svenska Radioaktiebolaget lyckats hopmontera
en sändare med två 15 meter höga antennmaster på
fabrikshuset, Alströmergatan 12, begärde den statliga
myndigheten en licensavgift på 40 kronor för rätten
att inneha en mottagningsapparat. Det fanns dock ingen form av expedition
där avgiften kunde erläggas. Istället utsände
indrivningsverket två utmätningsmän för att
inkassera beloppet.
XDen allra första
radiosändningen med tal och musik genomfördes så
tidigt som den 1 september 1919. Sändaren var vid det tillfället
placerad i kastellet vid Vaxholm av ingenjörerna Georg Schönander
och Arvid Kjörling och avlyssnades av en grupp särskilt
inbjudna via en radiomottagare som fanns hos Telegrafverket vid
Brunkebergs torg i Stockholm [en byggnad som försvann
vid rivningarna på 60-talet]. Sändningen bjöd
bland annat på grammofonmusik med »Madelon» (populär
sång från första världskriget) och avslutades
med »Opp Amaryllis» av Carl Michael Bellman. Hur lyckosamt
det mycket tidiga försöket än verkar ha varit blev
det ingen fortsättning, vilket sannolikt berodde på att
ett ämbetsverk med kontrollfunktion var inblandat.
De tre 108-metersmasterna
|
XDe tidigaste reguljära
sändningarna i Sverige startade uppe i norr, fem kilometer
norr om Boden, där de fick sin högtidliga premiär
den 12 juli 1921 med en tysktillverkad 1 kW telegrafi- och telefoni-rörsändare
från den militära radiobunkern vid Degerbergsmyren
i Boden. Denna radiobunker hade ursprungligen anlagts 1914 åt
armén för militär radiokommunikation med en anläggning
från tyska AEG. Dåvarande kungen, Gustaf V, hade redan
1916 besökt anläggningen, som hade en imponerande antennpark
med tre 108 meter höga radiomaster. Med dessa lyckades man
uppnå radiosamband med fartyg ute på vårt innanhav
liksom med de två andra anläggningar för militär
radiotrafik som då fanns i Karlsborg och Vaxholm.
XRundradiopremiären
i Boden sammanföll med att Luleå stad samma år
firade sitt 300-årsjubileum med en stor utställning
i Sjöfartshallen. Där ville man i den bakåtblickande
begivenheten även visa sin stora framåtanda och hade
i den avsikten ställt upp ett antal radiomottagare vid vilka
besökarna mot en avgift kunde lyssna på radiosändningen
från Boden. Bakom försöket fanns ett samarbete
mellan det statliga telegrafstyrelsen och privata Svenska Radioaktiebolaget
(SRA) varav främst den senare hade starka intressen att popularisera
det nya mediet. Till Luleå-utställningen kom även
kung Gustaf V för att hedra Luleås jubileum och Boden-stationens
pionjäranda. När tiden kl. 19.00 var inne för sändningsstarten
satt kungen på en stol och lyssnade uppmärksamt. Det
hade noga förberetts ett hälsningstal till monarken
som en inledning, men en malör inträffade så att
det allra första han fick höra när sändningen
med ett »rrritsch» gick igång var en högt
utropad svordom, »JÄVLAR ANAMMA!» som kom från
telegrafkommissarie Axel Jenner. Alldeles innan hade denne upptäckt
en felkoppling som gjorde att inget ljud gick ut, och det var
i den uppkomna nervositeten hans spontana utrop slank igenom just
när den felställda omkopplaren med hast fösts i
rätt läge. Kungen åhörde allt i sina hörlurar,
och han vände sig till landshövdingen som stod bredvid
och sa att »Ja, det hörs ju bra det där, Ringstrand».
Under den följande sändningen gick allt lyckligt och
mer ordnat och inleddes med ett högtidligt tal riktat till
Konungen. Radiostationens telegrafverkspersonal sjöng sedan
i kör och läste upp dikter. De hade även grammofonmusik
i sändningen, uppfångad från en trattgrammofon,
som man då förde fram mikrofonen till.
XBild
från radiobunkern i Boden, sannolikt taget i samband med
den högtidliga kungliga premiärsändningen.
Läs mer om radiobunkern i Boden här http://glomdhistoria.se/project/bodens-fastning-radiobunkern/
|
|
Radiola modell M60
2-rörs rak mottagare |
XDe
första reguljära sändningarna i huvudstaden startades
av Telegrafverkets Undervisningsanstalt i september 1922. Sändningarna
företogs på kvällstid med ungefär en halvtimmes
sändning per kväll, och så fortsatte det året
ut.
XDet
mest betydelsefulla företaget för den svenska radions
utveckling var SRA - Svenska Radioaktiebolaget som med start efter
nyåret 1923 sände från sin försöksanläggning
på Kungsholmen två-tre program i veckan bestående
av grammofonmusik omväxlande med sång och annan underhållningsmusik.
Den första sändaren för företagets rundradioverksamhet,
som tilldelades anropssignalen SMZT, var ursprungligen en marin
anläggning för telegrafi som byggts om och kompletterats
med audioförstärkare (modulator) som försetts med
en kolkornsmikrofon som var uppriggad inne i verkställande
direktörens kontor på företagets adress Alströmergatan
12. Anläggningen i övrigt fick monteras upp efter ordinarie
arbetsdagens slut och nedmonterades sedan åter efter kvällens
sändningar. Den hallåman som anlitades för dessa
sändningar var en kontorist och bokhållare i företaget,
Hjalmar W Carlsson. Han hade utsetts av vd:n själv,
Direktör Wibom, som ansåg att Carlsson hade den rätta
egenskapen av en klar och tydlig röst. Sedermera skulle andra
talanger knytas för detta arbete för att bistå
Carlsson, bland andra en som hette Sven Jerring.
XDet
hörde till ovanligheterna att Radiobolagets sändningar
gick ut ostörda. Flottans gnistsändare för telegrafi
i Vaxholm och på Skeppsholmen hade en otrolig förmåga
att hacka sönder bärvågorna från Alströmergatan.
En kväll gjorde en privat telegrafist en uppteckning av vad
de båda stationerna hade sänt, och dessa anteckningar
levererades nästföljande dag till chefen för Marinens
Stockholmsstation.
Där kunde han läsa meddelanden som t.ex. »Har
du nåt matsnus?» - »Ska du ut med Maria i morgon
kväll?» - »Jag får inte permis förr'n
på tisdag», och så vidare. Rent personligt snack
mellan gnistmatroserna.
I fortsättningen blev det en anmärkningsvärd återhållsamhet
i gnistandet.
XSRA bedrev sin sändningsverksamhet
därför att man ville popularisera radion och därigenom
gagna sin tillverkningsverksamhet för radioapparater. Men
denna tillverkning fick problem på grund av de internationella
företagens patentskydd för konstruktionslösningar
i radioapparaterna. För att SRA skulle komma vidare tvingades
företaget i augusti 1921 in i en rekonstruktion där
det mäktiga Marconibolaget i Storbritannien blev delägare.
Även svenska LM Ericsson var delägare av SRA.
XMed hjälp av världsföretagets
know-how och ekonomiska styrka, och genom rundradions snabba framväxt,
fick SRA en ny kraft för sin fabriksverksamhet, som kom att
bli den huvudsakliga. Bolagets radiomottagare marknadsfördes
under namnet »Radiola», men vid sidan om detta populära
och konsumentinriktade varumärke utvecklade bolaget också
professionella produkter för sändarstationer, telefoni,
och radiotrafik, inte minst inom sjöfarten.
XPå våren 1922
beställde Telegrafstyrelsen hos Svenska Radioaktiebolaget
och Elektriska Aktiebolaget AEG ett antal mottagare avsedda för
försök med rundradio. Apparaterna levererades under
höstens lopp och sattes upp hos Tidningarnas Telegrambyrå
och några tidningsredaktioner och hos ett antal av försöken
intresserade officiella personer.
XDetta var nybyggarandans
tid - i studiolokaler, på sändarstationer och också
hemma hos lyssnarna. Intresset var mycket stort för den nya
radion, och den verkliga lyssnaren – amatören –
var i överensstämmelse med detta franska substantivs
ursprungliga betydelse en älskare, nämligen en älskare
av sin radiomottagare. Tidningarna, inte minst Svenska Dagbladet,
skrev mycket om radion och gav även tekniska beskrivningar
och rådgivning för dem som ville försöka
att själva bygga mottagare. Det stora intresset för
rundradio ledde till att det redan under 1922 bildades särskilda
radioklubbar efter utländskt mönster som samlade intresserade
att bli medlemmar genom träffar i offentliga lokaler som
ordenshus eller Folkets Hus. Många privatpersoner hade stort
intresse men ändå svårigheter att åstadkomma
egen utrustning, men genom radioklubbarna kunde flera lyssna tillsammans
och även ge varandra råd för bygge av radiomottagare.
En del av radioklubbarna hade så avancerade förmågor
att de själva anordnade lokala sändare och producerade
lokalprogram. Året 1922, den 15 december, vid möte
i Ingenjörsvetenskapsakademien vid Grev Turegatan i Stockholm
organiserades centralt Svenska Radioklubben som snabbt detta år
kunde notera ett medlemsantal om 500. Under 1923 inleddes en regelbunden
utgivning av en för Svenska Radioklubben egen tidning, som
fick det självklara namnet Radio. Det var framsynt, för
dessförinnan fanns endast en publikation med detta tema,
en amerikansk med namnet Wireless age. Svenska Radioklubben fick
en allt större betydelse för radiofrågans fortsatta
utveckling. Många mindre radioklubbar runt landet valde
också att ansluta sig till Svenska Radioklubben som 1924
ökat medlemstalet till 1228.
XNär vi numera ser
exempel på vad en kristallmottagare kunde kosta då,
förefaller priserna som väldigt låga även
om vi räknar om priserna till nutida penningvärde. Det
kan nog vara osäkert för oss att inse hur människor
på den tiden upplevde detta, för det var ändå
så att de flesta byggde själva sina radiomottagare.
Även om det var personer utan tidigare vana vid radiotekniken.
Till hjälp utkom förutom allt som dagspressen skrev
om ämnet, även böcker. Bland annat utkom tre populärt
skrivna häften om radioteknik som hade författats av
Nordiska Kompaniets chef för Radioavdelningen, Claes Fleming,
»till ledning för radioamatören». Där
beskrevs de viktiga komponenterna under rubriker som »Något
om spolar och deras tillverkning», »Något om
kondensatorer och deras tillverkning» och »Något,
om radiotekniska mätningar och beräkningar». Vidare
utkom det året en bok av Helge Fredholm: »Vad är
radio? En handledning för var och en i trådlös
telegrafi och telefoni».
XDet skulle även igångsättas
många radiofabriker i Sverige som höll sig mycket långt
framme i den moderna tekniken. Den mest framgångsrika fabriken
startades av Axel Holstensson i Motala. Han hade tagit starka
intryck från ett besök på en radiomässa
i Leipzig 1922, och startade året därpå, tillsammans
med sin bror Karl tillverkning av radioapparater. Genom den då
över hela världen så uppmärksammade nyheten
om upptäckten av Tutanchamons grav nära Luxor valde
man att ge radioapparaterna namnet efter den staden eftersom detta
namn verkligen var på allas läppar då. Fabriken
fanns i Motala, och kanske hade det betydelse för framgången
för Luxor att Motala även i andra avseenden kom att
bli så förknippad med radio genom storsändaren
där, men den tillkom först året 1927 och verkar
inte ha något med radiofabrikens existens att göra.
Men det gav kanske ett extra skimmer åt radiofabriken genom
det så ofta upprepade utropet i radio, »Stockholm-Motala».
Men, som sagt, detta tillkom först fem år efter radiofabrikens
start.
XTelegrafverket
markerade sin position som intressent i radiofrågan redan
på våren 1922. Ett samarbete etablerades med Tidningarnas
Telegrambyrå genom chefen där, Gustaf Reuterswärd.
Telegrafverket var också tidig med att etablera kontakter
med radioindustrin, främst SRA och Elektriska AB AEG. Telegrafverket
byggde upp en egen studio på Malmskillnadsgatan som också
kom att användas för utbildning för studiotekniker.
Vid starten för Radiotjänst (1925) uppställdes
som ett generellt krav även på Radiotjänsts studiotekniker
att de skulle genomgå denna utbildning där.
XTelegrafverket
ägde också en undervisningsanstalt i Vaxholm, och där
fanns en av Svenska Radioaktiebolaget levererad radiosändare
som användes för telegraftrafik. Den modifierades för
telefoni, och från den 7 september 1922 sände man grammofonmusik
och enklare konserter varje kväll i halvtimmeslånga
program som utfördes på stationen, eller som överföringar
via telefonledningar från olika lokaler i staden. Sändningarna
kom flitigt i bruk för demonstrationer inför allmänheten,
yrkeskorporationer och för välgörande ändamål,
exempelvis under de »Radiodagar» som hade Stockholms-Tidningen
som arrangör i december 1922, och som blev mycket uppmärksammade.
Svenska Radiobolaget började samtidigt med Telegrafstyrelsen
sina sändningsförsök.
X Dessa tidiga försökssändningar
kunde ofta bjuda på en katastrofal ljudkvalitet. Vid ett
tillfälle hade man samlat cirka 400 särskilt inbjudna
i Ingenjörsvetenskapsakademins stora sal vid Grev Turegatan.
Svenska Dagbladets utsände beskrev det hela så här:
Den, en smula högtidliga stämning, under vilken
de första obegripliga tonerna ur den stora svarta tratten
avhördes, lättade ganska betydligt då fortsättningen
kom. Mest av allt fick man intrycket av en sliten grammofon, vilket
inte förminskades genom att det första musiknumret utfördes
på grammofon från Malmskillnadsgatan. Så kom
programmets pièce de resistance, ett stycke ur ”Carmen”
direkt från Operans kvällsföreställning.
Det föll platt till marken. En och annan ton av den uppträdande
sångerskans aria, eller vad det nu var - någon identifiering
var icke möjlig - kastades högljutt fram, medan resten,
inklusive orkestern, hördes som ett svagt ljud i fjärran.
|
Principschema för
det allra enklaste utförandet för en radio; kristallmotta-
garen, som byggdes i många varianter. |
X Det var
viktigt att förtroendet för det nya mediet befästes,
och i november 1923 lyckades Telegrafstyrelsen anskaffa sin första,
för rundradio särskilt utvecklade radiosändare.
Det var en Western Electric-station av den då i Amerika
mycket vanliga typen på 500 W. Denna dåtida storsändare
arbetade på våglängden 430 m. Den installerades
i ämbetsverkets undervisningslokaler på Malmskillnadsgatan
där samtidigt den första ljuddämpade studion inreddes.
I Telegrafverkets sändningar, liksom hos SRA var programmen
oftast betalda av företag, och dessa företag blev omnämnda
som de som bjöd på underhållningen. Programmen
var alltså oftast sponsrade även när de kom från
staliga Telegrafverkets sändare.
XPå Malmskillnadsgatan,
fanns det mäktiga Kungl. Telegrafverkets högkvarter
vars yttre ända sedan det sena 1880-talet dominerades av
det 45 meter höga fackverkstorn i stål - Teletornet
- som uppförts uppe på hustaket. Gatan ifråga
hade för övrigt redan på den tiden ett rykte som
förknippades med lättsinniga flickor. Med god insyn
från vissa av Telegrafverkets fönster kunde tjänstemännen
dagligen smygtitta på några flickor som ganska oblygt
utövade sin näring utan att dra ned några rullgardiner.
X Generaldirektören
för det mäktiga Telegrafverket var den här bredvid
avbildade Herman Rydin. Han hade avlagt hovrättsexamen, haft
politisk karriär och varit t.f. revisor hos Statens Järnvägar.
Med sin position i toppen för Telegrafverket var det faktiskt
han som hanterade sådana, som man kanske kan tycka enkla
ärenden, som att underteckna mottagarlicenser till medborgarna.
Den första radiolicensen i Sverige erhölls av ingenjören
Gösta Fant, den 9 mars 1923. Från samma år kan
vi
se en radiolicens tillhörig Henry Isberg i Stockholm. Nog
kan man tycka att det är en lustig prioritering att det ansågs
behöva generaldirektörens underskrift och även
två andra undertecknare med höga positioner i det statliga
verket. En av dessa var Seth Ljungkvist, som var chef för
Telegrafverkets Radiobyrå och halvannmat år senare
och fram till 1948 Telegrafverkets representant i Radiotjänsts
styrelse. En mottagarlicens var tydligen ett viktigt
dokument som inte kunde delegeras ett enda streck nedåt
i hierarkin.
XFjorton
år senare, närmre bestämt den 8 april 1937, hade
man hunnit utfärda jämnt en miljon radiolicenser. Den
miljonte var en skräddarmästare i Hudiksvall. Förmodligen
hade Telegrafverket dessförinnan funnit på idén
att låta någon annan instans än generaldirektören
sköta denna hantering.
XTekniken gick framåt
och sändningarna blev av mer permanent karaktär och
kvalitativt bättre. Veckans dagar uppdelades broderligt mellan
Telegrafverket och Radiobolaget. Telegrafverkets försöksstation,
som den kallades, hade sina program måndag, onsdag, fredag
och lördag, medan Radiobolaget svarade för sändningarna
de övriga veckodagarna.
XFörutom pionjärinsatserna
i Stockholm pågick försökssändningar även
på andra platser.
Här ovan ses ett exempel på en tidstypisk rundradiosändare
som anordnades av Göteborgs radioklubb, som anordnade regelbundna
sändningar som inleddes från januari 1924 med ingenjör
Karl B. Eliasson som ledare.
XNorrlands första radioklubb bildades 1923 i Arvidsjaur
och senare på året i Boden, där sändningarna
tog sin början den 1 december 1923. Rundradiosändaren
i Malmö togs i bruk den 11 december 1924.
X I Falun var radiointresset
stort. Där fanns då ännu inte någon svensk
radiostation som var hörbar men man lyssnade på utländska,
och bäst hördes Aberdeen och Newcastle. En föreläsning
av en tillkallad ingenjör Fransson från Stockholm fyllde
läroverkets aula till sista bänk, och efter den föreläsningen
stegrades radiointresset så pass att en radioklubb bildades.
Ingenjören Ove Mogensen blev klubbens främste tillskyndare,
och en radiostation för rundradio byggdes i en byggnad på
hans tomt vid nedre änden av Svärdsjögatan. Stationen
fick den officiella signalen SMZK och Faluns bekanta gruvklocka
blev stationens paus- och igenkänningssignal. Stationen invigdes
officiellt i oktober 1924. Dagen innan hade man sänt högmässan
från Kristine kyrka som finns vid stora torget i Falun.
Vid invigningen av stationen höll radioklubbens ordförande,
advokaten Th Sylwan tal, och därefter följde ett föredrag
av överstelöjtnanten H Tham. En programidé som
återkom och blev mycket populär var en tävling
som gick ut på att efter ledtrådar i radiosändningen
leta sig fram genom staden och hitta en viss beskriven person
på en beskriven plats, och dessa program gav ett betydande
lyssnarintresse och bättre reklaminkomster, och sådana
extrainkomster var viktiga för stationens finansiering, som
i övrigt bestod av medlemsavgifterna till radioklubben och
bidrag från lokala affärsmän.
X Sändningarna från
Falun brukade inledas med musik från något hotell
på kvällen, och en orkester som ofta förekom i
dessa sändningar var Max Formanowski (1886-1949) som med
sin dansorkester var mycket kända främst i Dalarna men
även i övriga Sverige. De kulturella ambitionerna var
höga, och prosten, dr. G. Ekström höll bland annat
föreläsningar om sina fjällvandringar i Lappland.
Även läroverkets lärare höll föredrag
om aktuella ting. En av klubbmedlemmarna som hade särskilt
bra mottagningsförhållanden med en selektiv radio tog
in utländsk musik, vilken förmedlades via telefonledning
till stationen och där sändes ut i etern igen. Söndag
förmiddag sändes gudstjänsten från någon
av kyrkorna, eller predikan från någon av frikyrkorna.
Efter cirka 4 år från verksamhetens start ökades
de från början endast 15 meter höga masterna till
50 meter. En industriidkare levererade 6 kraftiga stolpar av trä,
3 för vardera masten. Stolparna skarvades med hjälp
av särskilda skarvjärn och så skedde resningen
av dem en vacker sommarkväll. Från starten hade man
en sändare med endast 10 watts effekt men effekten ökades
sedermera till 1,5kW på våglängden 370 meter
(811 kHz).
XProgrammen från Telegrafverkets
försöksstation i Stockholm bestod av sång- och
musikunderhållning, föredrag, kåserier och uppläsningar.
I många fall bekostades de av affärs- och tidningsföretag
mot att man vid sändningens början och slut nämnde
den arrangerade firmans namn. Verksamheten var alltså baserad
på reklam eller sponsring, och bland mer regelbundet återkommande
programarrangörer kan nämnas Åhlén &
Holms familjetidning Vårt Hem, Stockholms-Tidningen, Svenska
Dagbladet, Aftonbladet, Elektriska Aktiebolaget AEG, Lundholms
Pianomagasin, Grosshandlarfirman Martin Öberg. Mycket tidigt
söktes kontakt med verksamheter inom religion, vetenskap,
folkbildning och annan kulturell verksamhet. Man hade överenskommelser
om program från kyrkor, från Operan, Musikaliska Akademin
(elevkonserterna), Konsertföreningen, Stockholms Arbetareinstitut,
Svensk Filmindustri, Stockholms stad, olika restauranger o.s.v.
XI december 1923 återutsändes
föreställningar direkt från Operans scen, och
onsdagen den 12 december 1923 radierades den första offentliga
konserten från Stockholms konsertförening. Julottan
från Jakobs kyrka 1923 var den första radieringen i
världen av en offentlig gudstjänst. Tennysons dikt Nyårsklockorna
blev nyårstradition redan nyåret 1923/24, men den
första gången blev den sänd redan den 29 december.
Klockspelet från stadshustornet sändes första
gången på nyårsaftonen 1923.
XI januari 1924 startades
i Göteborg lokala radiosändningar under namnet K.G.
Eliassons laboratorium, och dessa sändningar utmärkte
sig med något som då nte var så vanligt, att
sända nyheter. Mest programutrymme gavs på kvällarna
till lätt musik men sedan avslutades alltihop med nyheter
som lästes upp som korta meddelanden. Telegrafstyrelsen angav
då att det i Göteborg fanns cirka 450 licensbetalande
innehavare av radioapparater. Sändningarna från K.G.
Eliassons laboratorium upphörde den 30 december i och med
Radiotjänsts officiella övertagande av radiosändningar
i Sverige.
Ett
kvällsprogram år 1924, tisdagen den 25 mars:
|
18:00
|
Språkföreläsning
i franska av lektor C. O. Kock. |
18:45 |
Senaste
nyheter från Tidningarnas Telegrambyrå. |
19:00
|
Kvartettsång,
violin och pianosolo samt uppläsning.
Bellmanssånger av Kvartettsångarförbundet.
Uppläsning av redaktör Hasse Zetterström.
Violinsolo av Erhard Skoog.
Anordnat av Aktiebolaget Ströms Herrekipering. |
|
|
Samma
år, lördagen den 29 mars: |
18:45
|
Senaste
nyheter från Tidningarnas Telegrambyrå |
19:00 |
Musikalisk
underhållning med uppläsning av Frödingdikter
anordnad av tidningen Vårt Hem. |
20:30 |
Föredrag
av fil. lic. Iwan Bolin om framtidens energikällor. |
21:00 |
Orkestermusik
från Palladiums biografteater. |
Ett
kvällsprogram år 1924, tisdagen den 25 mars:
|
18:00
|
Språkföreläsning
i franska av lektor C. O. Kock. |
18:45 |
Senaste
nyheter från Tidningarnas Telegrambyrå. |
19:00
|
Kvartettsång,
violin och pianosolo samt uppläsning.
Bellmanssånger av Kvartettsångarförbundet.
Uppläsning av redaktör Hasse Zetterström.
Violinsolo av Erhard Skoog.
Anordnat av Aktiebolaget Ströms Herrekipering. |
|
|
Samma
år, lördagen den 29 mars: |
18:45
|
Senaste
nyheter från Tidningarnas Telegrambyrå |
19:00 |
Musikalisk
underhållning med uppläsning av Frödingdikter
anordnad av tidningen Vårt Hem. |
20:30 |
Föredrag
av fil. lic. Iwan Bolin om framtidens energikällor. |
21:00 |
Orkestermusik
från Palladiums biografteater. |
XDen
3 oktober 1924 bemyndigade Kungl. Maj:t (motsv.
det vi i nutida statsskick kallar Regeringen) åt
Telegrafstyrelsen att med Aktiebolaget Radiotjänst teckna
överenskommelse om övertagandet av programverksamheten
i Sverige, och den 27 november undertecknades så den slutgiltiga
handlingen. I den överenskommelsen föreskrevs bl. a.:
»Rundradioprogrammen, vilka skola vara av växlande
art och skänka god förströelse samt över huvud
taget vara ägnade att vidmakthålla allmänhetens
intresse för rundradio, skola hållas på en hög
ideell, kulturell och konstnärlig nivå, och vara präglade
av vederhäftighet, saklighet och opartiskhet. Rundradiorörelsen
skall så bedrivas, att folkupplysningen och folkbildningsarbetet
därigenom befrämjas.»
XSändningarna från
Svenska Radiobolaget upphörde på hösten 1924,
och därmed övertog Telegrafverket ensamma utsändningen
av de dagliga programmen. Den sista utsändningen från
Telegrafverkets försöksstation blev nyårsvakan,
den 31 december 1924.
Radiotjänsts premiärdag den 1 januari
1925 inleddes kl. 10.55 med att Sven Jerring påannonserade
högmässa från Sankt Jacobs kyrka i Stockholm.
Jerring var redan rutinerad för jobbet, han hade debuterat
vid mikrofonen den 2 december 1923 när han som anställd
journalist på Åhlén & Åkerlund blev
programledare för förlagets Radiotimme
med sändningar från Radiobolagets försöksstudio.
På Radiotjänst blev han under sina över 50 år
där en levande legend. I hans anställning hos Radiotjänst
ingick mycket av redaktörsarbete, förutom att sitta
framför mikrofonen. Hans lön var med dåtida mått
rätt hygglig, och fastställd till 300 kronor i månaden
och så tillkom 20 kronor som ett ob-tillägg per hallåkväll.
Sven Jerring blev snabbt den officiella rösten i radion vid
stora händelser. Ett sådant självklart fall där
han var i tjänst var vid Hjalmar Brantings begravning i mars
1925. Den gången återberättades hela begravningen
i radion, från studion.
X
En annan viktig händelse det första kvartalet
blev Vasaloppet, som också innebar det första radioreportaget
utanför studion. Idén till detta kom egentligen från
radioklubben i Falun, som gav radioledningen i Stockholm förslaget
att sända referatet. Egentligen hade Jerring ingen erfarenhet
av skidåkning - i alla fall inte mer än det han lärt
sig vid en skidtävling i det militära, där han
dessutom hade kommit på allra sista plats.
X
Vasaloppet 1925 var det fjärde Vasaloppet någonsin.
Det gick den 8 mars, och då stod Jerring vid målet
i Mora, redo med rnikrofonen i en frusen näve. Han hade noga
förberett allt, och noterat på papper det han skulle
säga, och enligt beräkningarna skulle han ha 45 minuter
på sig innan förste man skulle komma i mål. Men
det blev blixtföre, och Radiotjänsts mikrofon hade bara
varit inkopplad en halv minut när segraren gick i mål.
Jerring fick kasta alla manus och improvisera, och detta gjorde
han så bra att hans referat sedan blev självklara vid
varje vasalopp i hela 39 år. Det blev en så populär
tradition att de anses ha varit en betydelsefull förutsättning
för att göra loppet till en folkrörelse, och numera
en rörelse som lockar deltagare från hela vår
omvärld.
Här nedan ses han intervjua vasaloppssegraren från
en provisorisk tält-studio 1929.
XRadiotjänsts
personal bestod vid sändningsstarten 1925 av totalt 7 personer:
* verkställande direktör är TT-chefen Gustaf Reuterswärd
* programchefen är Nils Holmberg från Svenska Dagbladet
* musikchefen Natanael Broman, kvar i denna tjänst till 1952,
tonsättare, senare ledamot i Föreningen Svenska Tonsättare
1929-1943, Stockholms konsertförening 1942-1950. Från
1930 ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien,
* hallåmannen Walter Holmstedt,
* kapten Gösta Lilliehöök,
* kontoristen Nils Nordström, och
som sagt hallåmannen Sven Jerring.
XAntalet
radiomottagare inom sändarnas täckningsområde
ansågs den 1 januari 1925 vara cirka 40 000. Vid Radiotjänsts
premiär fanns i Sverige endast tre ännu rätt svaga
sändarstationer (0,5 kW) i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Under året skulle tillkomma sändarstationer även
i Boden, Sundsvall och en provisorisk i Karlsborg.
XKlockan
15 på Nyårsdagen återkom sändningarna efter
högmässan och ett därefter två timmar långt
sändningsuppehåll. Programmet kl. 15 hölls i en
mycket pompös anda, och Radiotjänsts styrelseordförande
Per Södermark, höll tal. Han var en gammal generaldirektör
och sångarbroder som regeringen hade satt i spetsen för
denna nymodiga institution. Han blev så fångad av
stundens stora betydelse att han spontant ställde sig upp
och sjöng ”Du Gamla Du Fria” med sådan
kraft och energi att mikrofonen skallrade.
|
|
|
Dagsprogram,
Radiotjänsts premiärdag 1 januari 1925: |
10:55 |
Högmässogudstjänst
från Jakobs kyrka i Stockholm. |
12:55 |
Tidssignal |
13:00 Sändningsuppehåll |
15:00 |
Festkonsert
med anledning av Radiotjänsts övertagande
av
rundradioverksamheten.
Programpunkter:
1) Richard Wagner: Ouvertyr till ”Tannhäuser”.
Skandias orkester.
2) Chefen för Kgl Telegrafstyrelsen, generaldirektör
Herman Rydin överlämnar radioverksamheten
till Radiotjänst.
3) Anförande av ordföranden i Radiotjänsts
styrelse, generaldirektör Per Södermark;
Riktlinjer för den fortsatta verksamheten.
4) Franz Schubert: Symfoni, H-moll, »Den
ofullbordade».
5) Wilhelm Peterson-Berger: ”Hälsning
till Jämtland” ur »Arnljot».
6) Felix Mendelsohn: Violinkonsert II, III.
7) Gaston Borch: Skandinavisk rapsodi.
Orkester.
8) Josef Erikson: »Min själ vak upp».
9) Emil Sjögren: Falks sång ur »Kärlekens
komedi».
10) Wilhelm Stenhammar: »Sverige».
Gunnar Grip, sång, med orkester. |
|
16:45
Sändningsuppehåll |
18:00 |
Gudstjänst
från Immanuelskyrkan. |
19:00
Sändningsuppehåll |
20:00 |
Uppläsning
av teaterdirektör August Falk och fru Manda
Björling-Falk: August Strindbergs »Till
Damaskus”. |
21:30
Sändningsuppehåll |
22.30 |
Dagsnyheter från Tidningarnas Telegrambyrå.
Väderleksutsikt från Statens Meteorologisk-hydrologiska
anstalt. |
XPå
hösten 1925 tecknades ett första avtal med STIM,
och Sven Jerring startade den 11 september 1925 programserien
»Barnens brevlåda»
där han själv kallades Farbror Sven. Programmet
skulle sedermera anses vara världens mest långvariga
radioserie med samme programledare, och sändes sista
gången den 11 juni 1972.
Dagsprogram
en söndag år 1925, den 1 mars: |
11:00
|
Högmässogudstjänst |
12:30 |
Väderleksrapport |
|
12:55
|
Tidssignal |
13:00
Sändningsuppehåll |
17:00 |
Passionsvesper
från Jakobs kyrka |
18:00
Sändningsuppehåll |
19:00 |
Referat
från Hjalmar Brantings begravning |
20:00 |
Föredrag
om Verdis ”Rigoletto” av Olof Rabenius |
20:30 |
Utsändning
från Operan av ”Rigoletto”, 2:a
och 3:e akterna |
22:00 |
Dagsnyheter
från TT samt väderleksrapport |
Dagsprogram en tisdag år
1925, den 3 mars: |
Sändningsuppehåll |
12:30 |
Väderleksrapport |
12:40 |
Riksbankens
växelkurser samt första uppropet från
Sthlm:s fondbörs |
12:55
|
Tidssignal |
13:00
Sändningsuppehåll |
19:00 |
Hur
våra förfäder civiliserades. Föredrag
av Gustaf Hallström |
20:00 |
Föredrag
om Bizets ”Carmen” av Folke Rabenius |
20:35 |
Utsändning
från Operan av ”Carmen”, 2:a och
3:e akten |
22:05 |
Dagsnyheter
från TT samt väderleksrapport |
Dagsprogram en lördag
år 1925, den 7 mars: |
Sändningsuppehåll |
12:30 |
Väderleksrapport |
12:40 |
Riksbankens
växelkurser samt första uppropet från
Sthlm:s fondbörs |
12:55
|
Tidssignal
(-13:00) |
13:00
Sändningsuppehåll |
16:30 |
Konsertföreningens skolungdomskonsert
från Auditorium |
19:30 |
Meddelanden från ABF |
20:00 |
Dansmusik |
21:00 |
Dagsnyheter från TT
samt väderleksrapport |
21:30 |
Dansmusik från Rosenbad |
XDen
statliga styrningen över radions programutbud skärptes
snart genom inrättande av Programrådet för
samtliga svenska radioprograms granskning och bedömande
från allmänna synpunkter. Programtyper
och deras lämplighet hade tidigare diskuterats, och
bland annat hade varningar uttryckts mot radioföretaget
ifråga om krönikor med utrikespolitiskt innehåll.
Inrikespolitiska frågor får inte förekomma
ty Rundradion måste stå utanför och
över alla politiska meningsstrider. 1928 aktualiseras
denna känsliga fråga efter att lektor Ernst
Wigforss i radion gett ett föredrag med titeln Studier
av socialismen. I det fallet såg rådet
inga skäl till invändning. Wigforss föredrag
var präglat av en tydlig strävan efter opartiskhet
ansåg programrådet.
XDen 1 januari 1927
meddelade staten ytterligare instruktioner till programrådet,
och samtidigt utökades antalet ledamöter till
nio varav 4 var statens representanter och däribland
ordföranden. 1936 ersattes Radiorådet av Radionämnden
bestående av 15 ledamöter, från 1939
av 18 ledamöter, 1941 av 19 och 1947 av 24 ledamöter,
alla utsedda av staten.
XI Radiotjänst
- en bok om programmen och lyssnarna (bok, 1929,
av Carl Anders Dymling o Julius Rabe) talas om de tusen
sinom tusen svenska hem där man väntar på
nyheterna:
Ödemarkens stumma rymd får röst och i
tystnaden som ruvar över milsvida sovande skogar
ljuder en mänsklig stämma. För många
människor, som leva avspärrade från yttervärlden,
har radion öppnat ett fönster ut mot livet.
XDet var vackra
ord, men verkligheten såg ut på helt annat
sätt. Det fanns nämligen en annan, och ännu
mer sträng övervakare över Radiotjänst
än Telegrafverket. Ägarstrukturen var uppbyggd
så, att ett mot radion konkurrerande massmedium
- Tidningarnas Telegrambyrå (TT) - ägde så
mycket som två tredjedelar i Aktiebolaget Radiotjänst.
XAllra
första nyhetssändningen i radio genomfördes
innan Radiotjänst tillkomst i försökssändningarna
från Svenska Radiobolaget och Telegrafstyrelsen
den 5 mars 1924 och kom då från Tidningarnas
telegrambyrå (TT). Redan vid ett sammanträde
på Tidningsutgivareföreningen i samma månad
1924 hade verkställande direktören i TT, Gustaf
Reuterswärd (1882–1953), uttryckt sin stora
oro för rundradions oövervinnliga snabbhet i
nyhetsförmedlingen. Han erinrade om att nyheterna
som sådana inte hade något lagligt upphovsrättsskydd.
Det var möjligt för ett radioföretag att
parasitera mot tidningarna på nyhetsmarknaden, och
därför skulle nykomlingen radion hållas
nere till förmån för tidningarnas fortlevnad.
Hans förslag var därför att nyheter endast
skulle få utsändas på den tid på
dagen som ur pressens synpunkt var minst farlig; under
sen kvällstid. Om radion tilläts ha nyhetssändningar
när som helst på dagen skulle resultatet bli
en”illojal konkurrens” mellan radiobolaget
och pressen, fastslog Reuterswärd.
XFör att tillförsäkra
sig ännu större säkerhet mot programbolaget
Radiotjänst tilläts detta inte att själva
genomföra nyhetssändningen. Detta fans uttalat
i överenskommelsen 1925 mellan Telegrafstyrelsen
och Radiotjänst:
Radioprogrammen må ej innehålla andra
dagsnyheter eller därmed jämförliga meddelanden
än sådana, som tillhandahållits av Titningarnas
Telegrambyrå aktiebolag eller annat av styrelsen
och bolaget godkänt organ.
XUppläsningen
skedde från TT:s redaktionslokal i Klara. Där
fanns egentligen ingen studio för nyhetsuppläsaren
- de övriga i redaktionen anmodades att hålla
tyst när nyheterna gick och utanför redaktionsdörren
fanns en skylt som manade: ”Vid sändning ingång
genom lunchrummet”.
XI
Danmark var läget på radions område som
en spegelbild av den i Sverige. Premiär den 1 april
1925 för Statsradiofonien, och med namnet angavs
öppet att företaget alltså var statligt
- inte som i Sverige där det angavs som ett fiktivt
aktiebolag där den reella statliga överhögheten
alltid förnekats. Annars var allt som en spegelbild
av Sverige med endast en nyhetssändning per dag,
kl.19. Den kallades Pressens Radioavis och redigerades
och upplästes av personal från dagspressen.
Liksom för svenska Radiotjänst tilläts
inte Statsradiofonien att i egen regi sända några
nyhetsrelaterade inslag.
XI Norges huvudstad
får radiostationen namnet Oslo Kringkastingsstasjon,
men i början består utsändnngarna endast
av väderprognoser som från mitten av maj 1925
sänds vid två tillfällen under dagen,
sannolikt främst avsedda för sjösäkerheten.
XI Sverige fortsatte
delar att finnas kvar av den sponsring i radioprogrammen
som hade varit vanlig innan monopolet fastlagts. Den 4
juni 1925 sände riksprogrammet ett föredrag
av löjtnant Carl Rosencrantz, »Vad är
camping?», med arrangörsnamnet angivet: »anordnat
av Sydsvenska Dagbladet». Ändå kunde
samma tidning i en ledare uttrycka sitt missnöje
med samma företeelse under rubriken »Vår
svenska radio». Tidningen framhöll att Inte
är det någon som håller radioapparat
för att höra den eller den firman prisa sina
varor. Annonserna äro nyttiga och nödvändiga,
men deras rätta plats är i den dagliga pressen!
X
XDet
här var ändå en gyllene tid vad gällde
lyssnarreaktionerna, som i regel uttryckte stor förnöjsamhet
med vad som bjöds. Det enda tydliga missnöjet
som kom fram rörde dålig hörbarhet från
sändarstationerna. Mottagningsförhållandena
var på många håll mycket dåliga
eller helt obefintliga. Förutom nämnda 6 sändarstationer
tillkom året 1926 även sändarstationen
i Östersund.
XRadiotjänst
flyttade året 1927 till den sedermera så legendomsusade
adressen Kungsgatan 8, men till dess huserade man i provisoriska
lokaler på Malmskillnadsgatan 24 där man förfogade
över två kontorsrum. Lokalerna tillhörde
Telegrafverket, och ända från Radiotjänsts
start hade Telegrafverket som statens övervakande
myndighet en enastående maktposition över radions
levnadsvillkor. Verket hade inte bara teknikansvaret för
sändarnätet, de var även avtalsslutande
part över Radiotjänst gentemot statsmakten och
hanterade licensindrivningen och beslöt också
över medelstilldelningen till Radiotjänst. Fortfarande
trettio år senare, vid Olof Rydbecks tillträde
1955, fanns samma bedövande meningsskiljaktigheter
och svåra gränsdragningsproblem i ansvarsfrågor
mellan Radiotjänst och Telegrafverket både
vad gällde personaluppdelning och ansvaret för
de apparatmässiga resurserna.
XÅret
1927 invigdes i Motala det som då blev världens
starkaste rundradiostation med sina 30 kW som ersatte
den provisoriska sändaren i Karlsborg. Motalasändaren
hade sin premiärsändning i mars 1927 och gav
ett prestigelyft för det tvååriga Radiotjänst
som därmed började med sitt flitiga anrop »Stockholm-Motala»
som ett sätt att markera Sveriges huvudsändare,
den starkaste som nådde ut till en tredjel av Sveriges
befolkning. Samtidigt ville man med detta anrop också
markera att studion och högkvarteret fanns i Stockholm.
XTrots
det stolta anropet innebar tillkomsten av Motalasändaren
bara en viss förbättring. På kvällstid
blev långvågsljudet från sändaren
»vissligt» och på dagtid täcktes
inte så mycket mer än Svealand och den övre
halvan av Götaland. För andra delar av landet
återstod ännu det gamla problemet med alltför
liten täckning för sändningarna med totalt
bara fem sändarstationer som drevs av Telegrafverket.
XSkåningarna
hade egentligen bara den danska radion inom hörbart
avstånd med den med dåtida mått starka
(10 kW) Kalundborgssändaren på långvåg
1154 m = 260 kHz, men 1928 fick man även svensk radio
när Hörbysändaren (10 kW) stod klar. Samma
år fick Göteborg och Sundsvall sina tidigare
sändare utbytta till utrustning med högre sändareffekt
(10 kW). Utöver detta fanns året 1928 sändare
i Östersund och Boden, totalt 7 sändare i Sverige.
Det
var viktigt att hålla sin radio i god trim för
att övervinna problemen med den dåliga räckvidden
för sändarna. På en av AGA auktoriserad
radioserviceverkstad bar personalen vit välstruken
skjorta och slips, och utanpå detta en grå skyddsrock.
AGA parasiterade lite på namnet Sveriges Radio, som
då, 1944, när denna annons fördes in i programtidningen
Röster i Radio, just hade börjat användas
av hallåmännen på Radiotjänst.
XSom
ett medel att förbättra radiotäckningen tillät
man lokala radioklubbar att på egna sändare återutsända
riksradioprogrammet. Vid Radiotjänsts start
1925 fanns 15 radioklubbar med egna sändarstationer.
Dessa privata stationer återutsände
riksprogrammet från Radiotjänst men hade även
friheten att sända egna program. Vid Radiotjänsts
start 1925 fanns det 15 radioklubbar med egna sändarstationer,
och under 1925 startades ytterligare 14 privata rundradiosändare.
En av dessa fanns i Linköping, som dock lades ner 1927
vilket berodde på att den starka Motalasändaren
ansågs göra Linköpingssändaren obehövlig.
Efteråt fanns då 23 privata sändarstationer,
men antalet dalade sakta, om än mycket sakta, så
att det 1933 ännu fanns 20 privata sändarstationer
vilka delvis finansierades av bidrag från licensmedel.
Radioklubben i Falun utmärkte sig genom att även
ta in reklaminslag i sändningarna, bland annat som
avslutning på sändningarna då man gav rådet
...och glöm inte att bortsta tänderna med
Stomatol.
X
Fram till året 1931
fanns bara en nyhetssändning per dag, klockan 21.20.
Under året införde man en uppdelning av denna
sändning i två delar, den första kl.19.15
och fortsättningen kl.21.50, alltså fortfarande
tilläts nyhetssändning endast vid sen kvällstid,
och endast som en nyhetskommuniké.
XSå här
efteråt ter det sig hysteriskt att TT inte vågade
ge radiobolaget detta förtroende trots att den svenska
radion mest av allt liknade ett statligt ämbetsverk,
och det fanns ingen risk för att något kontroversiellt
någonsin skulle inträffa i programmen. Säkrare
kände sig TT när det gällde styrelsen för
programbolaget, för där hade de en så
stor dominans som tre fjärdedelar och egna representanter
i betryggande antal. Bland lyssnarna upplevdes säkert
Radiotjänst som ett högre ämbetsverk och
stilen på de röster som talade i radion var
mycket akademiskt högtidlig, även med dåtida
smak.
X
Året 1932 fanns det
i Sverige fler radiolicensbetalare än telefonabonnenter.
1934 var Sverige på en tredjeplats i Europa när
det gällde radiolicenser per capita och året
1941 bröts vallen helt, då Sverige blev det
land i Europa som hade flest licensbetalande och antalet
radiolicenser ökade snabbt om vi tittar på
några årtal:
1925 - 125.000
1930 - 480.000
1935 - 830.000
1937 - 1 miljon
1941 - 1 500 000
1949 - 2 miljoner
X
Intresset
hos den svenska radiopubliken var i toppklass i jämförelse
med andra länder i Europa, men sändningstiden
per dygn för det enda svenska programbolaget var
1933 inte mer än omkring 8 timmar. Jämfört
med andra europeiska radiobolag kom det svenska först
på en trettondeplats ifråga om sändningstid.
En jämförelse med Finland visade att där
var antalet sändningstimmar per år 5000 jämfört
med Sveriges 3500. Här en bild ur en dansk avis som
visar hur danskar upplevde den svenska radion:
X
Året 1932 deklarerade
det statliga Programrådet, att man kunde tänka
sig att tillåta radioutsändning av X
»uttalanden
i dagspolitiska ämnen, under förutsättning
att det därvid står öppet för skilda
meningsinriktningar att framföra sina åsikter».
På så vis öppnades möjligheten för
partipolitisk debatt inför höstens val med programrubriken
De politiska partierna och den ekonomiska krisen.
X
1933 års radioutredning
kom bland annat med förslaget att TT i fortsättningen
skulle stå för nyheterna men att dessa skulle
redigeras och uppläsas av personer på Radiotjänst.
Det förslaget föll dock och ledde inte till
nån ändring i rutinerna.
X
Dagens Eko startade
1937 men bara som ett kommenterande aktualitetsprogram
– alltså inga egna aktuella reportage.
Den 4 april 1935
tillkom en lunchrapport med nyheter från TT. Morgonnyheter
infördes den 13 januari 1941, fortfarande från
TT.
X
Från regeringshåll
såg man intäkterna från radiolicenserna
som en mjölkko. Under Radiotjänsts första
30 år gick totalt 82 miljoner direkt till statskassan
för användning till andra ändamål
än den radioverksamhet som lyssnarna trott sig betala
för. Samtidigt levde programbolaget under
knapphetens ledstjärna i otillräckliga lokaler
på Kungsgatan 8, där man hade tre våningsplan
att husera i. Trångboddheten blev allt värre
och gjorde att man fick flytta ut delar av verksamheten
till andra lokaler, exempelvis till Banérgatan
37, dit Underhållningssektionen under Per-Martin
Hamberg - senare Tage Danielsson - flyttades. Ovisst när
flyttning dit skedde, men i början av 1950-talet
fanns man där.
X
I slutet på
40-talet inrättades andra delar av radioverksamheten
i barackerna som förut tillhört artilleriregementet
A1 vid Valhallavägen. Där hade bland annat det
som från 1954 skulle gå under namnet UTP (utlandsprogrammet)
sina lokaler från slutet av 1940-talet. Verksamheten
hade haft sina första provsändningar den 1 juli
1938. Sändningarna blev mer regelbundna fr.o.m. den
10 december 1939 över sändaren i Motala, med
nyhetskommunikeer på engelska och svenska. Från
1941 började man även sända på kortvåg
till Sydamerika och från 1948 hade man särskilda
sändningar avsedda för sjöfolk och missionärer
på svenska. I maj 1952 invigdes två nya 100
kW-sändare i Hörby varifrån sändningar
kunde riktas till sju geografiska områden.
X
Från lokalerna
vid Valhallavägen gick också Melodiradion när
den startade i maj 1961. Det var också här
som Sveriges Radio Televisionen (sändningsstart den
1 juli 1957) nuvarande Sveriges Television (SvT), fanns
ända tills TV-huset tillkom i övergången
mellan 60- och 70-tal.
XEn
programpunkt som har sänts så gott som varje
dag sedan 1937 är det lilla programmet Dagens dikt.
Programmet är äldre än exempelvis Dagens
Eko och första gången det blev sänt var
den 1 februari det året med skådespelaren
Gabriel Alw som framförde Esaias Tegnérs »Det
Eviga«. Själva idén och programrubriken
kom från den danska radion som under några
månader hade sänt en sådan programserie.
Med Dagens dikt som kom efter Tolvslaget från Stadshustornet
som då var direktsänt, blev det en liten »profan
andaktsstund mitt på dagen, en stund för eftertanke
och besinning mitt i en jäktad vardag« som
det förklarades då.
X
Redan 1923, alltså 2 år innan Radiotjänsts
start, hade man konstaterat att det fanns ett behov av
minst två olika radiokanaler att välja mellan.
Det var statsrådet Anders Örne, kommunikationsminister
1921-1923 samt generaldirektör i Generalpoststyrelsen
1926-1946, som förde fram sådana visioner i
en intervju. Han tänkte sig att man i en kanal skulle
samla underhållningen och i den andra kanalen ha
de mer folkbildande programmen med föreläsningar
och föredrag. Fortfarande tjugo år senare,
i 1943 års radioutredning, fastslogs behovet av
en andra radiokanal. Förslaget mottogs först
positivt hos regeringen, men det hela sköts ändå
på framtiden.
X
En ytterligare tolv års väntan på
förverkligandet av den nya kanalen uppstod på
grund av teknikkonservatism hos Telegrafstyrelsen. De
gick på tvärs mot Radiotjänst om utsändningsförfarande
för programmet och angav trådradio (läs
mer om trådradio här)
som det mest lämpliga. Detta system innebar att radioprogrammet
distribuerades via telefonnätets ledningar. Radioapparaterna
kopplades via en särskild filterdosa till inkommande
telefonanslutning, och radion ställdes in för
mottagning på långvåg - en viss likhet
med datateknikens ADSL-modem, men inte på långa
när den bandbredd som de gav. Detta trådradiosystem
byggdes ut för distribution främst i glesbygd.
Mot detta system uppställde Radiotjänst tillsammans
med radioindustrin kravet att sändning skulle ske
via FM-sändare - alltså inte via telefonledningarna
- och FM-nätet började så smått
byggas upp för distribution i mer tättbefolkade
områden.
X
Under denna tid fanns mycket irritation och konflikter
mellan rundradioföretaget och Telegrafstyrelsen kring
ansvaret dem emellan på olika områden. Bland
annat var sändningstäckningen i många
fall fortfarande obefintlig vilket drabbade cirka 700.000
medborgare, och åsikten var att man innan någon
ytterligare programkanal skulle startas måste tillse
att rimlig täckning uppnåddes med den första
kanalen, den som då benämndes riksprogrammet.
Telegrafverkets egna redovisning
av täckningen som uppnåtts 1947 med de då
existerande sändarstationerna över området
Stockholm-Göteborg och däremellan. Som kan ses
här så var det stora områden av vårt
land som inte hade rimlig hörbarhet av sändningarna.
X När även
1952 års radioutredning poängterade behovet
av en andra radiokanal togs vid vårriksdagen 1955
det avgörande beslutet - på tvärs mot
Telegrafstyrelsens åsikt - att det nya dubbelprogrammet,
som det kallades, skulle startas. När detta beslut
äntligen hade tagits gick verkställandet imponerande
snabbt då P2 den 26 november 1955 fick sin efterlängtade
premiär. Den nya kanalen distribuerades i glesbygdsområden
via trådradio med cirka 150 000 abonnenter, men
också de nybyggda FM-sändarna i Stockholm,
Göteborg, Malmö och Örebro. Vid sidan om
FM-utbyggnaden infördes även i många städer
små mellanvågssändare med låg effekt.
En sådan fanns t.ex. i det ena av Kungstornen i
Stockholm. Avsikten med dessa var att de skulle utgöra
ett alternativ till alla lyssnare som ännu inte hade
FM-radio.
X
Nyårsafton 1955 läste Anders de Wahl
för sista gången »Nyårsklockorna»
(Ring, klocka ring...), och därmed upphörde
en då trettioårig kär radiotradition.
X
Efter 31 år med Radiotjänst fick bolaget
1956 förtroendet att vid sidan om TTs nyhetskrönikor
även göra egna nyhetssändningar i anknytning
till Dagens Eko.
XVid
mitten av 1950-talet infördes det
nya LUFOR-bandet som var inlagt
på ett litet frekvensområde mellan långvåg
och mellanvåg. Detta var i »det kalla krigets»
oroliga tid och betydde LUftFörsvarsORientering.
Nya radiomottagare som var utrustade med Lufor-band försågs
med en etikett om detta, och runt landet fanns ett 70-tal
särskilda LUFOR-sändare i beredskap. Fem år
senare var detta passé genom att allt fler lyssnare
vant sig vid att överge AM-banden till förmån
för FM, och det började även komma mottagare
som endast var utrustade för FM-lyssning. Se ett
Lufor-qsl
X
Företaget Radiotjänst ändrade 1957
sitt namn till Sveriges Radio, men redan från och
med Nyårsdagen 1944 började man övergå
till anropet Sveriges Radio i programmen. Ett nytt radiohus
hade börjat planeras redan på 1930-talet men
blev verklighet först 30 år senare.
Personalen ökade genom åren:
1925 15
1930 38
1935 62
1940 116
1945 203
1950 338
1955 447
1956 589 (efter tillkomsten av P2 + televisionen)
1960 1270
1965 2480 (efter tillkomsten av P3)
1970 3838 (efter tillkomsten av TV2 och färg-TV)
1974 4140
Teknikern Gösta Rådberg under en radioteaterföreställning.
Ljudeffekter hämtas från lackskiva och det
är viktigt att varje ljudeffekt kommer in rätt,
och med rätt styrka. Bakom glasruan syns regissören
Palle Brunius följa spelets gång.
I vissa fall hämtas ljudeffekter och andra inslag
från en sådan här bandmaskin med tolvtums
bandtallrikar.
Förstärkarcentralen (programkontrollen) ansvarar
Telegrafstyrelsen för på allra översta
våningen på Kungsgatan 8. Där görs
den allra sista kontrollen av ljudet innan det distribueras
via ledningar ut till sändarstationerna runt om i
landet.
Interiör vid Spånga rundradiostation med storsändaren
på 55 kW som inköpts från Marconi Wireless
Telegraph Co. och den betjänar hela Stockholmsområdet.
Totalt fanns 1947 hela 38 stycken rundradiosändare
i Sverige. Masterna vid Spånga radiostation, som
ses på denna och nedanstående bilder, äro
150 meter höga.
Flygfoto
över Spånga rundradiostation med vy mot norr.
Fältet ligger söder om Spånga
kyrka. De två masterna bär upp en 300 m lång
antennlina. Masterna är konstruerade att tåla
ett sidotryck om 8 ton i händelse av hårt stormoväder.
Avstånd mellan de fyra sidobenen på var mast
är 22 m, och varje ben är förankrat i marken
med en 6 m djup betongpelare. Vid resningen av de två
masterna inleddes detta med en första sektion om
40 meter, och sedan, med en hjälpmast i mitten, restes
de följande sektionerna som, var och en, var 15 meter.
Toppen på vardera masterna är som ett rum på
3 x 3 m och det finns även telefon installerad där.
|
Läs fortsättningen:
|
|