Den här sidan är en fortsättning på:
Den enda radiokanal som Sverige hade fram till 1955 samlade oftast
stora skaror av lyssnare med programserier som Frukostklubben
med den folkkäre skådespelaren Sigge Fürst
som programledare, och populär, i ännu högre grad,
blev Lennart Hyland i program som Lördagskväll
och Karusellen.
För det stora flertalet var det viktigt att inte missa allt som
Hyland bjöd i Karusellen, ”frufridagen”
och ”Snoddas” och mycket annat. Den som inte
hade hört sändningen riskerade att komma till korta när
kompisarna på jobbet pratade på fikarasten nästa
dag. Många kallar just den här tiden - mitt i 1950-talet
- för ”Radions Guldår”, men paradoxalt nog
så byggde radions så stora popularitet till stor del på
det faktum att radion hade ett monopol, alla hade denna enda radiokanal
att lyssna på, och innan TV fanns var det mycket sannolikt att
alla grannar, vänner och jobbarkompisar hade hört samma
sändning.
De program som riktade sig till ungdom var i ringa grad musikorienterade,
de löd ännu under avdelningen för talprogram och hade
oftast en uppfostrande attityd mot målgruppen. I de fall de
bjöd någon musik var det i program såsom »Jazzstudio
1956» eller »Jazz för ungdom». Trots de fostrande
programmen skulle den stora kullen ungdomar som var födda under
andra världskriget väcka allt mer oro och uppmärksamhet
i den senare delen av 1950-talet. Det skrevs mycket i tidningarna
om tonårsfylla, vandaliseringar, raggarbråk och upplopp.
Aldrig tidigare hade oron över ungdomligt förfall varit
så stor som under det sena 50-talet. Men i radion var allt stilla
och dämpat, och där visste man inte riktigt hur man skulle
hantera det här. Vad som saknades i radiotablåerna var
program med samtida ungdomsmusik. För att ändå möta
denna larmande hord knöt Sveriges Radio till sig några
bättre representanter av ungdom som sattes in som programledare
i program som hette »Spisarparty» med Maud Allenäs,
och senare, Kersti Adams-Ray som blott 18-årig programledare,
och programmets underrubrik lekte med ord i »Delvis Presley
delvis jazz». I september 1958 började en programserie
»Toner för tonåringar», men ännu tidigare
med att introducera begreppet tonåring var programserien »Tonårsträffen»
som startade på våren 1957. Där var programledarskapet
uppdelat mellan Maud Allernäs, Eric Sandström, Johan Sandström
och Martha Westin. I programtidningen Röster i Radio återgavs
ett redaktionsmöte där de diskuterade ett svårtaget
beslut kring musikpolicy:
– Nej. Jag säger det inte. Skulle jag vara rock’n
roll-fantast, va? Det är det absolut värsta jag vet!
– Ja, men snälla Johan, vi ska ju försöka ha
en liten rockdebatt mellan Eric och dej. Du behöver bara låtsas
att du gillar rocken…
– Och skämma ut mej för alla människor jag känner
då, va? Nej, tack, inte för mej. Jag vägrar att uppträda
som nån rock-älskare. Det är ju inte musik. Bara en
massa oartikulerat vrål. Rock, rock, rock och roll, roll, roll.
Billigt och dumt!
– Slipp då! Men du då Eric, kan inte du ställa
upp som rock-fantast. Du behöver bara säga att det är
kul med rock…
– Hur ska jag kunna göra det när jag inte tycker att
rocken är kul. Den är tjatig och i längden tråkig.
En vidrig musikart. Jag håller med Johan. Inte ett gott ord
om rocken
från mej.
Hur som helst så kom de här programmen att fylla ett behov
hos de annars så svältfödda tonåringarna med
program med ung rytmisk musik. Men någon rockmusik blev det
aldrig fråga om i fortsättningen heller. Programmen hade
en vattenkammad stil och musiken var alltid utvald av vuxna producenter.
I Sveriges Radios årsbok 1959/60 framhölls stolt att »ungdomen
har också fått sina särskilda sändningar, framför
allt jazzmusik», och redan från 1950-talet hade programbolaget
tilldelat rikliga resurser åt jazz med programledare som till
exempel Olle Helander (1919-1976) som sedan 1950
var chef för Sveriges Radios särskilda jazzavdelning och
producent för en lång rad av jazzprogramserier. Han var
även initiativtagare till att det med start 1956 etablerades
en Sveriges Radios egna studioorkester för jazz som med sin orkesterledare
gick under namnet Harry Arnold och Radiobandet. Från
sommaren 1959 började Olle Helander presentera direktsända
konserter under rubriken ”Jazz under stjärnorna”
som blev en flerårig programserie.
En riktig legendar var Leif »Smoke Rings» Andersson
(1925-1999) som blev en för Sverige helt unik radiopersonlighet
med en särartad mörk heshet i stämman och en lättparodierad
skånskamerikansk jargong. Redan
1956 startade han med en programserie som hette »Reflexer
i skivsplittret» och året därpå kom »Jazztimmen»
med flera programserier. Först 1960 kom det första i den
programserie under namnet »Smoke-Rings» som skulle fortsätta
i 39 år med totala antalet 1786 program, det sista gick den
14 november 1999, tre dagar före hans död.
En annan programledare som ytterligare stärkte jazzens stora
förekomst i radioutbudet var Claes Dahlgren
(1917-1979), som - även han - med en lättparodierad amerikansk-skånska
presenterade sitt program ”Jazzglimtar” inledda med hälsningen
”Här är Claes Dahlgren i New York”.
Han hade engagerats först som inköpare av amerikanska skivor
till Radiotjänsts grammofonarkiv. Men när han anlitades
som radioröst med egna program visade han upp en stor och enastående
förmåga att förmedla musiken med egna intervjuer med
de största bland den tidens jazzartister.
Jazzen skulle långt senare, i andra halvan av 1960-talet, komma
att uppdelas med jazz som konstmusik i P2, och i sin mer populära
form, som i Leif Anderssons »Smoke Rings», i P3.
När Radiotjänst, trettio år efter starten fick sin
andra programkanal var det typiskt för jazzens storhet att invigningen
av det nya P2, lördagen den 26 november 1955 över sändare
i Stockholm, Göteborg, Malmö och Örebro, skedde detta
med ett program av Claes Dahlgren. Efter några inledande ord
från Sven Jerring och ett högtidligt tal av den nytillträdde
radiochefen Olof Rydbeck (1913 - 1995) kopplade man
över till NBC på Manhattan i New York - visserligen i bandad
form - där Dahlgren hade bokat in Art Tatum, en av jazzens största
och högst betalda, som gjorde den nya radiokanalen i Sverige
den äran med ett speciellt dedikerat solonummer på piano.
Den nye radiochefen Rydbeck hade när han tillträdde en
diger bakgrund i diplomatins tjänst i Berlin, Ankara, Washington,
Bonn, och som byråchef och UD:s presschef, Under hans kommande
femton år i ledningen för Sveriges Radio skulle företaget
växa från cirka 500 till bortåt 4000 anställda.
Från en radiokanal växte det till tre, och radiomonopolet
utökades till ett TV-monopol med två TV-kanaler. Det han
främst brukar hyllas för är hans insatser för
ett stärkande av journalistikens integritet inom företaget,
från en artig frågeställare med mössan i hand,
till en mer vågad, och i extremfall »skjutjärnsjournalistik».
Sportjournalistiken i radion på 50-talet var inte riktigt som
den är idag. Ett mycket märkligt exempel på detta
blev det i samband med det som av många upplevdes som århundradets
match, när den svenska tungviktsboxaren Ingemar Johansson skulle
möta Floyd Patterson i en match i New York, och den här
matchen blev för det dåtida Sverige en fullständigt
omvälvande händelse.
Mediemässigt blev Ingo/Floyd också något som ledde
till skärpta ifrågasättanden av det svenska radiomonopolet.
Sveriges Radio hade redan i maj 1958 tagit ett principiellt beslut
att inga proffsboxningsreferat fick sändas, och detta var bara
en upprepning av tidigare beslut i frågan, som ända sedan
1920-talet varit ett svårlöst problem. En stärkande
orsak till ställningstagandet var att SR inte ville stöta
sig med en opinion som såg boxningssporten som grovt förråande.
Denna opinion kom visserligen från en minoritet, men argumenten
den förde fram uppfattades som mer slagkraftiga än sporten
själv, och svåra att bortse från. Dessutom fanns
en annan viktig faktor; det rörde sig om p r o f f s i d r o
t t ! Det sistnämnda var då mycket kontroversiellt, och
flera av våra största sportutövare hade av detta skäl
straffats och avstängts från sina möjligheter att
delta i tävlingar, bland andra de båda löparstjärnorna
Dan Waern och Gunder Hägg.
|
|
Philips gav ut en minnesskiva med
referat från matchen. Hör
|
|
Ingomatchen blev vad många ser som århundradets
match - en för det sen 1950-talets Sverige fullständigt
omvälvande händelse. Sveriges Radios hållning ledde
till demonstrationståg från uppretade licensbetalare som
ville höra matchen i direktsändning. Men då dök
en helt annan aktör upp - det då dominerande radiomärket
Philips representant i Sverige och dess högste chef Herbert Kastengren,
som utlovade att matchen skulle sändas genom deras försorg.
Svenska Philips köpte sändningstid över Radio Luxembourgs
starka sändare. Inför matchen gav tidningarna experttips
om hur man bäst skulle ställa in radion för att matchen
skulle höras klart och tydligt.
Den stora kvällen och natten med sändningen
över Radio Luxembourg fick namnet ”Ingo-vakan”, där
de från Sveriges Radio välkända och populära
programledarna Eric Sandström och Åke Falck medverkade.
Gösta Bernhard hade med hjälp av Sällskapet Stallbröderna
samlat artistkollegor som ställde upp - Anita Lindblom - Gaby
Stenberg - Alice Babs - Siv Malmqvist - Monica Zetterlund - Povel
Ramel - Lars Lönndahl, m.fl. Ännu en från Sveriges
Radio omtyckt programledare var Pekka Langer, som också hade
engagerats. Han fanns i en studio i Luxembourg och därifrån
medverkade även Olle »Cello» Carle och Yngve Gamlin.
Sändningen inleddes vid kl 23, och miljoner svenskar stannade
uppe för att höra direktsändningen från Yankee
Stadium i Bronx, New York. Genom dygnsförskjutningen mellan New
York och Sverige startade matchen för oss svenskar först
vid tretiden på natten. Det blev en förstklassig sportradiosändning
trots att gänget var hastigt sammankallat. Lars Henrik Ottosson
gjorde ett bra referat och vid ringside fanns även Lennart Crusner,
som egentligen var Göteborgs-Postens utsände, men även
han medverkade i radiosändningen. Efter matchen var reportrarna
påpassliga och lät lyssnarna få direktintervjuer
med Ingemar Johansson, managern Edwin Ahlqvist och Nisse Blomberg
som var Ingemar Johanssons tränare. Många minns fortfarande
vad de gjorde den där magiska juninatten den 27 juni 1959, när
Ingo kl. 03.37 svensk tid blev världsmästare i tungviktsboxning
inför 30 tusen åskådare i New York och tre miljoner
nattliga radiolyssnare i Sverige. Floyd hade då blivit golvad
inte mindre än sju gånger Sändningen finns bevarad.
Bitvis med starka störningar
Under tiden sändningen via Radio Luxemburg pågick sände
SR inte direktsända, men efterhandsreferat strax efter, från
studio i Stockholm. Under våren hade frågan internt på
SR diskuterats ifall det var möjligt att åstadkomma en
kompromisslösning, ett sätt att slippa »förlora
ansiktet». Efter en votering fastställde styrelsen med
9 röster mot 2 ett blekt undantag från föregående
års principbeslut. Det beslutades att den nyhetsmässiga
bevakningen av matchen trots allt måste ske, men inte i direktsändning,
bara rakt redovisas efter matchens slut. Radioreportern Rustan Älveby
fick det mycket otacksamma uppdraget att på plats i New York
leverera denna rapport, men som sagt, inte i direktsändning men
efter matchens slut. Det fanns dock inte många lyssnare till
detta surrogat när de istället kunde välja direktsändningen
via Radio Luxemburg. När det ett år senare blev dags för
returmatch mellan Ingo - Floyd, den 20 juni 1960, sände Sveriges
Radio ett program med Sigge Fürst som programledare, »Vi
väntar på Johansson, en nattlig underhållning med
önskeskivor fram till matchdags«. I denna match återtog
Floyd Patterson tungviktstiteln från Ingemar Johansson.
Radio Nords premiär 8 mars 1961
Två timmar lång inspelning som inleds 12
minuter före kl.10 när själva premiären drar
igång med »Bye bye blackbird» - »Med allt
nytt i ton och ord, kommer här Radio Nord». |
|
Röster i Radio TV 8 mars 1961 där programtablån
visar att både P1 och P2 hade sändningsuppehåll
när Radio Nord passade på att ha sin premiär. |
|
Röster i Radio TV 9 augusti 1961 där Melodiradion
har kommit in. P2 sänder redan från kl 06.00 och nattradion
sänder i P1 till kl 02.00. Ännu inga dygnet runtsändningar,
men snart.
också insändarsidan ur samma tidning där
skvalkriget och tillkomsten av Melodiradion kritiseras. |
|
Första
rösten i Melodiradion, Bo Berntsson |
|
|
|
Melodiradiolyssnarna fick vara aktiva och ratta mellan P1 och
P2. De som ville höra programmet Sommar fick ratta över
till P1, men sedan hade Melodiradion paus till kl 16, då
den istället fanns i P2. Från kl 19 övergick P2
till att sända seriös musik och de som önskade
höra lätt musik fick vänta till kl 22.15 då
nattradion startade i P1 och pågick till kl 02.00, då
Nationalsången spelades, och sändarna stängdes
för natten. |
|
Röster i Radio TV den 30 juni 1962 där
det ser helt annorlunda ut i programtablån jämfört
med hur den såg ut 16 månader tidigare. P1 sänder
dygnet runt med nattradio. |
|
Röster i Radio TV 1 april 1981
Om Melodiradions 20-årsjubileum och ovanstående programpunkt. |
|
riksdagsprotokoll 24 feb -93
Protokoll från riksdagsdebatten om den nya kommersiella
lokalradion. Sveriges Radios monopol upphör. |
Jan Stenbeck kom att bli som en senkommen ättling
till Radio Nord-chefen Jack Kotschack. Jan Stebeck slog politikerna
på fingrarna och gav svenska folket fri television genom
att starta TV3, och trotsade det svenska TV-monopolet genom
att sända kanalen från utlandet. Utöver detta
trotsade han också det gamla telemonopolet och gav Sverige
en billigare mobiltelefoni med företaget Comviq/Tele2.
Stenbeck introducerade också kontantkortet, vilket hittade
en helt ny kundgrupp som tidigare inte haft ekonomiska förutsättningar
att ha mobiltelefon eftersom det innan detta varit så
väldigt dyrt. Efter det revolutionerade Stenbeck också
tidningsbranschen genom att ge ut en dagstidning helt gratis,
tidningen Metro. Jan Stenbeck öppnade möjligheter
som ingen visste fanns och gjorde Sverige till ett mycket friare
land istället för det »Östtyskland Light»
som våra politiker gett oss. Utan honom hade vi kanske
ännu idag haft bara ETT TV-bolag och ETT radiobolag, och
att se utländsk TV via satellit hade kanske varit olagligt
med de politiker vi har. |
Redan vid våren 1960 var man på Sveriges Radio väl
förberedda på att Radio Nord bokstavligt var under uppsegling.
En uppvaktning gjordes hos statsrådet Gösta Skoglund på
kommunikationsdepartementet av Sveriges Radios styrelseordförande
Per Eckerberg, verkställande direktören Olof Rydbeck och
teknikchefen Erik Mattsson, för att direkt till regeringen föra
fram att den situationen skulle kunna uppstå att »svenska
folkets egen radio» av penningbrist måste vara tyst under
dagarna samtidigt som en kommersiell sändare skulle nå
stora delar av landet med sina reklamprogram.
Sådan blev också den faktiska situationen vid Radio Nords
premiärdag den 8 mars 1961. P1-kanalen hade då i vanlig
ordning sitt förmiddagsuppehåll, och P2 sände paussignaler.
Innan Radio Nordpremiären hade monopolradions anhängare
kunnat känna viss tillförsikt att projektet skulle misslyckas.
Dessa anhängare fanns inte bara i den socialdemokratiska regeringen
och kommunistpartiet – även centerpartiet såg monopolet
som väsentligt att skydda. Men för denna politiska gruppering
brann det nu i knutarna sedan tidiga lyssnarundersökningar tydligt
indikerat att Radio Nord blivit en framgång hos lyssnarna. Monopolanhängarna
upplevde det som ett framsteg för kommersialismen och den kulturella
förflackningen - ett hot mot den goda ordning man i mer än
35 år ansett sig ha genom radions monopol.
|
|
Olof
Rydbecks uppdrag att konkurrera
bort Radio Nord (enl. Tecknar-Anders) |
|
Här gällde att agera snabbt om inte regeringen skulle tappa
kontrollen över radion i vårt land. Med närvaro av
representanter från fem departement diskuterades möjligheten
att med insatser från Flottan kapa Radio Nords sändarfartyg
ute på öppna havet. Även störningssändningar
diskuterades enligt de metoder som tillämpades av Sovjet för
att störa ut misshagliga radiostationer. Förslaget kom ursprungligen
från några chefredaktörer inom A-pressen, däribland
Aftonbladet och Arbetet. Bägge idéerna föll dock
på de internationella förvecklingar som kunde riskeras
med aktioner mot mål utanför svenska territorialvattengränsen.
På dagordningen fanns också att diskutera möjligheter
att skattetekniskt straffa »piraterna» och förbud
mot att bunkra mat, att alltså svälta ut piraten. Det var
idéer som påminner om hur man ibland försöker
bemästra terrorister, och det var möjligen så som
regeringen upplevde piraterna.
I ett mer fredligt försök att återfå kontrollen
tillsköt regeringen höjda ekonomiska anslag till Sveriges
Radio med det direkt uttalade uppdraget att konkurrera bort Radio
Nord. Stig Olin, producent och legendarisk programchef på Sveriges
Radio, sa vid något tillfälle att så här snabbt
som under Radio Nords tid hade Sveriges Radio aldrig fått pengar.
Det var också direkt från regeringen som ordern att starta
Melodiradion kom, och även namnet Melodiradion kom från
regeringen.
Steget från ord till handling har sällan varit så
kort i detta företag som i det här fallet. Så sent
som på kvällen den 4 maj 1961 togs beslutet på kommunikationsdepartementet,
enligt artikeln
från Expressen den 5 maj. Bara några nattimmar efter beslut
gick alltså starten för Melodiradion kl. 06 i P2-kanalen
med Bo Berntsson som Melodiradions förste hallåman. Denna
snabba programändring mötte inga hinder eftersom det normalt
hade varit sändningsuppehåll i P2 till 17-tiden. Programmet
bjöd blandad populärmusik enligt samma mall som Radio Nord,
men utan de varje timma återkommande nyheterna som Radio Nord
hade haft sen nästan en månad. Det som blev den första
tidens främsta lockbete för lyssnarna startade den 8 maj
när Pekka Langer läste upp lyssnarbrev mellan 12 och 13
i »Det ska vi fira».
Med Melodiradions start inträdde en radikal förändring
av radions utbud. Under budgetåret 1960-61 uppgick sändningstid
för lätt musik till knappt 3300 timmar för att nästa
år öka till 6000 timmar, och ytterligare ett år senare
till 9000 timmar, vilket innebar att faktiskt långt mer än
hälften av hela Sveriges Radios programutbud utgjordes av lätt
musik.
Många har reagerat angående de uppgivna sifferuppgifterna
här, inte minst när det gäller antalet sändningstimmar
för lätt musik 1960-61. Siffrorna är betydligt större
än förväntat, med tanke på hur de flesta upplevde
radions musikutbud då. Men här används sannolikt uttrycket
»lätt musik» för i stort sett all musik utom
den verkligt seriösa, t.ex. operettmusik och wienervals kan nog
ha ingått i »lätt musik».
Ungdomsmusiken fick också sin plats i Melodiradion hösten
1961. Den 8 oktober startade »Rock 61», som sändes
en halvtimme sex dagar i veckan. Producent var Klas Burling, men i
starten var det Melodiradions vanliga hallåmän som med
varierande engagemang presenterade låtarna enligt manus från
Burling. Programmet bytte från rock till pop den 15 april 1962,
och hette fortsättningsvis alltså Pop 62 - med uppdatering
av årtal, år för år. I och med detta trädde
också Burling in som programmets presentatör, vilket avsevärt
höjde programmets kvalite och betydelse hos målgruppen.
Samma vecka som Rock 61 startade gick också »Tio i topp»
igång den 14 oktober 1961. Genom 60-talet kom dessa program
att spela en oerhörd roll för radiolyssnandet bland ungdomarna.
De som tidigare klagat över kulturell förflackning i radion
fick nu verkligen vatten på sin kvarn. Många ansåg
detta populistiska skval ovärdigt Sveriges Radio, som nu ansågs
lägga sig platt för den allra tarvligaste smakens pockanden.
Vid kanalomändringen 1960 hade P2-kanalen avdelats för att
bära fram de lite ”tyngre” programmen, men nu upplevdes
den istället bli forum för skvalmusik. För flertalet
bland lyssnarna var nyheten ändå mer än välkommen
- allra mest för de som bodde utanför Radio Nords täckningsområde.
Men inom täckningsområdet behöll Radio Nord fortfarande
sin dominans om lyssnarna.
I Sveriges Radios årsbok 1962 har SRs programdirektör
Nils.Olof Franzén en stor artikel om Melodiradion; hur det
kom sig att den tillskapades, vad slags varierat musikutbud som var
tänkt som lämpligt i Melodiradion. Han försvarar Melodiradions
programidé och ondgör sig över de föraktfulla
uttryck som kom i svang mot denna: uttryck som skvalmusik m.fl. Av
det han skriver förstår man att Melodiradions innehåll
är en mycket noggrann kopiering av Radio Nord, men trots detta
så aktade Franzén sig noga för att ge något
omnämnande av just Radio Nord.
Torsdagen den 7 juni 1962 inträffade det radiohistoriska att
Sveriges Radios sändningar för sista gången avslutades
inför natten genom att spela nationalsången. Påföljande
dygn inleddes dygnetruntsändningarna och starten för nattradion,
som på den tiden gick i P1-kanalen.
Den 7 juli 1962 när det gått en vecka efter att Radio
Nord upphört fick den nya P3-kanalen sin premiär, men än
så länge bara över FM-sändare i Hörby och
Göteborg. Tre veckor senare hade P3-utbyggnaden kommit så
långt att även Stockholm, Sundsvall och Boden hade P3-sändare.
Utbyggnaden fortsatte successivt, och 1964 fastslog man att P3-kanalen
var utbyggd till samma täckning över riket som de andra
2 kanalerna.
1966, den 12/12 kl. 12, genomfördes den kanalomläggning
som i stort kvarstår än idag. Då blev P1 det talade
ordets kanal, P2 musikradio med främst den seriösa konstmusiken.
P3 blev kanalen där Melodiradion äntligen fick ett hem tillsammans
med övriga mer populära program, och för de flesta
lyssnare blev det denna kanal man hade konstant inställd på
radion. Året 1966 hördes i svensk radio en helt ny programtyp
som sen skulle bli alltmer vanlig, »Telefonväktarna»
med de populära Moltas Eriksson, Carl-Uno Sjöblom och Pekka
Langer.
|
- Hur kommer man till Ungdomsredaktionen ?
- Gå ditåt. Och håll till vänster - hela
tiden !!
|
|
|
|
Den största godbiten för ungdomar i P3:s utbud på
det sena 60-talet var Midnight Hour med Åke Strömmer som
programledare. Han jobbade i vanliga fall med Radiosporten men var
verkligen en mångsidig radiopersonlighet. Programmet gick på
sen fredagskvällstid kl. 23. I början hade det karaktär
av ett radions diskotek och sedan den speciella programpunkten Flipp
eller flopp insprängd vid cirka 23.30-tiden med en spexig tyckar-jury
där oftast Roger Wallis fanns med. En annan flitig gäst
var modelegenden Ingrid Schrewelius och sedan var det oftast någon
ur den dåtida pop-eliten, och alla tre fick var och en uttrycka
sina bedömningar av nyutkomna skivor, och vilken hit-potential
de ansåg att respektive skiva hade.
Midnight Hour blev dessutom först i svensk historia med att begagna
sig av dynamikprocess i avsikt att åstadkomma ett kompakt sound.
Det var visserligen med bara en enkel topplimiter, men programljudet
stack fram på ett mycket speciellt sätt jämfört
med hur radion annars lät på den tiden.
1970-talet blev en tid av total omvändning i den svenska radion
då främst ungdomsprogrammen kom att fullständigt domineras
av personer med ideal från proggmusikens vänsterpolitiska
värld. Ändå var vänsterfolket inte nöjda.
Det bildades en aktivitetsgrupp med bakgrund från proggtidningen
Musikens Makt och från »Gärdesfesterna». Gruppen
gick under namnet »Rädda Radion» och de presenterade
sig med följande programförklaring:
Vi tycker
att Sveriges Radios musikpolitik, i första hand P3:s, alltid
har varit urusel för att inte säga obefintlig. Om det beror
på ren slapphet, eller ett medvetet försök till nedsövning
av det lyssnande folket är svårt att säga. Man säger
`folk får vad de vill ha´ men man har egentligen aldrig
gett oss en chans att välja, utan hela tiden tvångsmatat
oss med amerikanskinspirerad, lögnaktig, eller intetsägande
maskinproducerad smörja som framför allt finns på
de vansinniga tävlingslistorna, vilka enbart existerar för
att vissa skivor ska säljas bättre och utarbetas i samarbete
med stora skivproducenter. Vi kräver att Tio i topp, Kvällstoppen
och Svensktoppen tas bort.
Rädda Radion fick en stark påverkan, och populära
program som Tio i topp lades ner 29 juni 1974 och Kvällstoppen
upphörde 19 augusti 1975. Ungdomsprogrammen fylldes med propaganda
för den politiska vänsterkanten av politiskt korrekta,
som Lennart Wretlind, Eva Blomquist, Tommy Rander, Håkan
Sandblad, Tomas Tengby, Mia Gerdin m.fl. Andra klarade inte alls av
anpassningen. En som tidigare älskat sitt jobb att producera
kul popradio tog livet av sig i sin kreativitetskonflikt att tvingas
göra politiska propagandaprogram.
Året 1977: Regionalradion med sina nyhetskvartar
insprängda i P3 morgon/ middag/ kväll omvandlades till »Lokalradion»
med paraplyorganisationen Sveriges Lokalradio AB
(LRAB). I verkligheten var det en länsindelad radio som gavs
namnet lokalradio för att passa in i mottot som man höll
heligt på 70-talet: Radion ska närma sig folket ute
i landet och Stockholmsdominansen brytas. Under 2000-talet har
lokalradion återförts till SR-bolaget och har blivit ännu
mer stockholmscentrerad än den var före 1977, och har också
återvänt till att sända i »fönster»
fast med en skillnad: i P4 istället för som då, i
P3.
Året 1978: Från regeringshåll beslöts att
SR-koncernen ombildas som fem företag med moderbolaget Sveriges
Radio och under detta dotterbolagen Sveriges Television (SvT), Sveriges
Riksradio (RR), Sveriges Lokalradio (LRAB) och Sveriges Utbildningsradio
(UR). Radiobolaget, som dittills kallats SR fick alltså i fortsättningen
heta RR.
Året 1979 fick den jättestora monopolradion oväntat
hård konkurrens av den pyttelilla närradion - i alla fall
i ett par års tid innan regeringen - då borgerlig - förbjöd
de mest populära föreningarna i närradion att fortsätta
sina sändningar.
Den 1978 ombildade SR-koncernen upphör 1993 efter regeringsbeslut.
Istället bildas tre företag fristående från
varandra, Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) där
de tidigare åtskilda riksradion (RR) och lokalradion (LRAB)
slås ihop till ett gemensamt bolag. Utbildningsradion (UR) fortsätter
som tidigare.
1987 startade den fjärde radiokanalen, P4, som blev lokalradions
egna kanal. Emellertid hade de lokala stationerna bara resurser att
sända klockan 06:00–18:00 vardagar. Övrig tid återutsändes
P1, P2 och P3. 1993 slogs LRAB och RR ihop till Sveriges Radio. Samtidigt
profileras P3 som en kanal för den yngre halvan (upp till 37
år) av befolkningen, medan P4 riktade sig till den äldre,
och samtidigt infördes nationella program i P4. P4:s koncept
blev tal-populärmusik.
Monopolsituationen fick sitt
upphörande i TV när TV3 startade sina sändningar den
31 december 1987. För säkerhets skull valde entreprenören
bakom den nya kanalen, Jan Stenbeck, att inte sända ut sitt TV3
över Svenskt landområde utan från London via satellit
för att kringgå den svenska lagstiftningen. Då var
monopolsituationen fortfarande så orubbligt fast att riksdagsledamoten
Maj Britt Theorin (s) på fullaste allvar talade om att förbjuda
parabolantenner och hotade med böter och fängelse. Radio
Nova i Vagnhärad
var en närradiostation som trotsade det absoluta reklamförbudet
i närradion och började 1990 att sända reklamradio.
Därmed bidrog Radio Nova till att öka farten på den
snöboll som TV3 hade satt i rullning, som till slut ledde fram
till att avsluta radions monopol. Det var Sverige och Albanien som
var de sista länderna i Europa med monopolradio, och det hade
gått trettiotvå år efter Radio Nords premiär,
när det 1993 gavs tillstånd för de privata lokalradiostationerna.
De första åren fanns bland dessa nya stationer en del som
kunde ses som nyskapande, bland andra Bandit 105,5 och Radio Q. Men
politikerna - röda och blå - valde att ordna villkoren
så att dessa skulle främja de starkare aktörerna,
och genom nätverken MTG Radio och SBS Radio blev »reklamradion»
med åren en altmer likriktad easy listening och adult contemporary,
med lättsamt prat och centralproducerade uppläsningar av
nyhetstelegram istället för egen lokal journalistik. Allt
domineras numera helt av MTG Radio och SBS Radio. De som hoppades
på en »fri radio» fick inte något som liknade
de höga förväntningarna. Istället för det
tidigare monopolet fick vi ett oligopol där friheten beskurits
genom att PLR-stationerna till 99% delats upp mellan de två
ägarna. Den tredje ägaren, det nygamla och lite friare
Sveriges Radio * har, trots förlusten av sin forna ämbetsverksliknande
position, ändå lyckats ytterligare förstärka
sin betydelse som Sveriges viktigaste, och nu kanske dessutom mest
omhuldade medieföretag.
*) Den ständigt så olyckliga omständigheten
från den statsstyrda monopolradion hänger dock kvar än
idag, att ledamöterna i Sveriges Radios styrelse utses efter
politisk lämplighet av Regeringen.
|
|
Ljudingenjör
Carl Ragnar Fröjd (1928-2001) i programkontrollen på
Kungsgatan 8 i juli 1961. Han hade tre ingenjörsexamina
och åstadkom ett ljudtekniskt kompendium kallat REDA -
se
- som
han sålde och för pengarna åkte han till USA
i tre månader. På bilden nedan ser vi Carl Ragnar
köra inslag för programmet Journalen, där det
gällde att vara snabb med att starta rätt band i tid,
och att hinna byta bandtallrikar så att alltid rätt
inslag fanns förberett för start. Märk att slipsen
kommit på sned och är i rörelseoskärpa.
En viss stress att vara tekniker för Journalen... |
|
|
Här
ser vi musikteknikern Bernt Berntsson som ägnar sig åt
bandredigeringens ädla konst. Det är 2 Telefunken M5-bandspelare
han har framför sig, och bakom honom skymtar ett par EMT
927 grammofonverk. |
|
Från
det här kontrollbordet gick bland annat »Barnens
brevlåda» med Farbror Sven |
|
En
nattradiosändning från studio 3 på Kungsgatan
8 i juli 1961. Olle Willéns ryggtavla närmast kameran.
Bakom glasrutan inne i studion närmast till vänster
prodsekreteraren Mona Radne, senare känd som Mona Haskel.
Bakom henne programledarinnan Lill Lindfors och till höger
hennes bisittare som programledare, Kjell Stensson.
|
Nedan
ses teknikern och producenten ur annan vinkel med närmast
kameran två bandmaskiner. Till höger en Telefunken
M5 och till vänster om den står den lite större
Telefunken T9. |
|
|
Universalgeniet,
»ljudfadern» Kjell Stensson i nattradiostudion Kungsgatan
8 i juli 1961. Cigarrettrökning var på den tiden
OK. Rökare var vanligare än icke-rökare och tändstickor
och askfat fanns överallt, på mixerbord och studiobord.
Men kostym, vit välstruken skjorta och slips var minsann
inget man kunde släppa på. |
|
Pekka
Langer och Sommartoppen. Han förkroppsligade totalt detta
program och gjorde det varje sommar till årets »happening».
Här är han dessutom biljettkontrollör vid publikinsläppet
vid någon folkpark någonstans. |
|
Här
är en bild till på Pekka Langer och Sommartoppen -
han syns längst upp till höger på bilden, och
närmast kameran ser vi »spökrösten»
som gömmer sig och mikrofonen bakom en resväska som
bildar skärm för att ingen i publiken ska kunna läsa
några läpprörelser som avslöjar röstningsläget.
Till höger om honom ser vi mannen som kontrollerar mentometerns
visarutslag - det var noga att allt skulle gå 100% rätt
till! |
|
|
När
det inte var sommar och Sommartoppen så hördes
Tio i topp på lördagarna kl 15 i P3. På
bilden till vänster syns »spökrösten»
Carl-Eiwar beredd med leksaksgeväret som gav det
karaktäristiska knattret som ljöd när man
skulle rösta med mentometerknappen nedtryckt.
‹
Den åtråvärda biljetten! TV-rutan
kring SR-loggan markerar att i koncernen ingick även
»Sveriges Radio Televisionen»
|
|
|
Bild
från 1964 som visar ett SR-kontrollrum (bild ur en produktkatalog
från Telefunken) och här ser vi två Telefunken
bandspelare modell M5 A (rör-modellen). Det är en
radiostudio på »K1» vid Valhallavägen/Lidingövägen
där Melodiradion (bland andra) och TV samsades i de f.d.
militära barackerna. Inne i studion poserar här en
representant från Telefunken. Teknikern är Bertil
Stillström, som tiotalet år senare hamnade på
Radio Halland i Halmstad. Som studiomonitor har man en elektrostathögtalare
från Quad, här riggad för närfältslyssning
eftersom utrymmet mellan kontrollbordet och väggen in till
studion är ovanligt trångt, mycket trängre än
det senare blev i k-rummen i Radiohuset i Stockholm, när
detta blev färdigt. Mixerbordet är ett KB 08, där
KB anger »kontrollbord» och »08» för
åtta reglar (plus lyssningsreglar i gruppen till vänster).
Det konstruerades av bl.a Einar Engman på SR TKALA. Reglarna
var nedsänkta i panelen och vissa hade inkopplingsbar »loudness».
Toppnivåmätaren som syns i en svart låda framför
teknikern gick under namnet Disa, ett danskt märke. Det
var en så kallad spegelreflexmätare och i instrumentet
internt var monterad en liten spegel som belystes av en ljusstråle
från en lampa. Spegelns ringa massa gjorde instrumentet
snabbare än i instrument som driver en mekanisk visare
- den lilla vridningen av spegeln vinklade ljusstrålen
som på så vis ersatte visaren och gjorde att ljuset
skickades ut över en stor skala med en ljusprick på
Disans fönster framtill. Instrumentet hade faktiskt den
integrationstid som senare gjordes till Nordisk standard för
PPM-skala, nämligen 10 millisekunder. Studiomiken är
en Neümann M49 med rör. Studiobordet var med ett hål
i för att dämpa nära reflexer under miken. Ljudkvaliteten
var hög och skulle fortfarande överträffa utrustningar
som idag anses ligga på topp. Alla inspelade band från
den här tiden lät mycket bra. Men det som mest avviker
från hur det ser ut i en radiostudio idag är teknikerns
garderob och frisyr, och den askkopp som står och tronar
till vänster om teknikern på bordet.
|