-HEM - | - | SVENSKA RADIOARKIVET | - | -Epost: radioarkiv@gmail.com- | - | -Radio Syd 1962-02 - | Radio Mercur i Danmark 1958-62 |
Jag som driver den här webben heter Ingemar
Lindqvist. Jag har sen mitten av 1970-talet arbetat ihärdigt med
att rädda inspelningar, trycksaker, bilder m.m. från främst
de skandinaviska offshoreradiostationerna, undan förgängelsen. Skånes Radio Mercur och förhistorien till Radio Syd Det danska Radio Mercur hade sitt sändarfartyg placerat mitt i Öresund
mellan Köpenhamn och Landskrona där det i ett smalt område
är vare sig danskt eller svenskt territorium. Positionen för
sändarfartyget Cheeta var cirka 25 kilometer nordväst om Malmö.
Från den 2 augusti 1958 sände man danska program riktade mot
danskt territorium, främst avsedda för Köpenhamnsområdet.
Du kan läsa mer om detta äventyr här: Det var 22-åringen Nils-Eric Svensson - NES - född 18 maj 1936 - hans far Nils Svensson var maskinreparatör vid sockerfabriken i Landskrona och hans mor Agnes Svensson var sjuksköterska - som startade Skånes Radio Mercur, som blev Sveriges första fria radiostation med sändningar från ett fartyg. Hans bakgrundshistoria i korthet, som han själv berättat den: Han hade tagit studenten vid Högre Allmänna Läroverket
i hemstaden Landskrona 1955 och gjorde sedan lumpen vid signalregementet
S1 som då fanns i Solna. Där hamnade han vid det s.k. kabeltattarkompaniet
vilket innebar att springa i skogen och dra telefonledningar upphängda
på trädgrenarna. En soldat fick bära den tunga kabelrullen
i s.k. mes på ryggen medan en annan med långt spö följde
efter och hängde upp kabeln över trädgrenarna. Så har alltså NES berättat, det ovan angivna är
hämtat från hans egna beskrivning. Hans enda merit är
en ofullbordad teaterutbildning. Med denna blev han anställd hos
Sveriges Radio som TV-producent. Trots den mycket bristfälliga meriten
blir han presenterad inför de andra som "en som kan sina grejer".
Efter detta fantastiska lyft i karriären väljer han redan efter
lite över två veckor att hux flux hoppa av jobbet och resa
hem till Landskrona. Det är i alla fall så han själv har
berättat. – Jag blev uppringd av en gammal kompis från Kvällsposten, Staffan Heimersson. Han undrade om jag ville följa med över till Köpenhamn som fotograf när han skulle intervjua Ib Fogh, en av toppfigurerna bakom nystartade Radio Mercur. Huvudsyftet för Heimersson var att försöka luska ut vilket flagg sändarfartyget seglade under, och han hade fått avtalat en tid med Fogh för en intervju. Staffan körde med skjutjärnsjournalistik, och Ib Fogh ilsknade till och slängde ut Heimersson från kontoret, men jag satt kvar och småpratade och nämnde min utbildning som tv-producent. Det var där idén kom upp att vi skulle hyra båten och sändaren de tre timmarna på eftermiddagarna, när danskarna hade sändningsuppehåll, och vi skulle sända mot Sverige. Detta möte slutade alltså i att han som skötte kameran,
22-årige Svensson, blev Sveriges andra radiochef, som Expressen
uttryckte sig. Hur det blev med Nils-Eriks bilder från mötet
är okänt, för av någon anledning kom inget foto alls
med i artikeln
den 16 augusti i Kvällsposten. Några veckor senare,
i Bildjournalen, anger de grammofonartisten / skådespelaren
Harry
Persson som den utvalde chefen för de svenska sändningarna.
De anger att de har en tilltänkt person på "den tekniska
sidan" och denne anges ha erfarenhet av amerikansk reklam-TV, och
detta skulle ju kunna stämma in på NES, för hans TV-utbildning
från USA var ju tämligen unik för en svensk. Pressläggningstiden
för Bildjournalen var säkert lång, men detta handlar om
över en månad i skillnad mellan det ena och det andra läget. I en artikel i Kvällsposten den 9 november aviseras om kommande provsändningar från Skånes Radio Mercur. Från stationsledningen anges i artikeln att man nu har en "mångdubbelt starkare sändare" som kommer att nå "20 gånger längre än Malmö-TVs ljudsändare" och anger täckning av hela Skåne. Dessa provsändningar mot Sverige bekräftades i ett TT-telegram ha ägt rum på eftermiddagen onsdagen den 12 november 1958 på Mercurs ordinarie frekvens 89,55 MHz. I artikeln anges att sändningen fallit bra ut, men att hörbarheten i Helsingborg var dålig, verkar ligga i en död vinkel för sändaren. Det gällde nu att bland annat hinna sälja in idén om radioreklam hos tilltänkta lokala annonsörer, och att skaffa ett rimligt musikarkiv. En månad efter provsändningarna i november kom den riktiga premiären, den 14 december 1958. Allt gick helt enligt planerna och utan några av de missöden som annars brukar inträffa i premiärsändningar hos offshorepirater, men sändarfartyget och tekniken var ju redan väl utprovad och barnsjukdomarna genomlidna och utklarade av danskarna. Premiärprogrammet på band inleddes med att Ivo Grenz med smeksam röst presenterade vad stationen hade för avsikt att bjuda - lättsam underhållning - och reklam. Även NES hördes i programmet. Rimligt sett borde stationens premiär kunna ses som en stor nyhetshändelse och borde ha väckt skånetidningarnas stora intresse, men nobbades totalt. Tidningarna hade från TU (Tidningsutgivarföreningen) fått order att inte ge någon publicitet eftersom farhågor hade uttryckts att radioreklamen skulle medföra en ökad konkurrens om reklamkunderna, och som vanligt var den affärsmässiga rollen för tidningarna viktigare än den journalistiska etiken. Däremot skrev tidningarna gärna och mycket ifall de kunde hitta något negativt att rapportera med anknytning till den lilla nykomlingen. Å andra sidan; negativ publicitet är publicitet det också, och kan väcka läsarnas intresse att själva undersöka vad det handlar om, och detta skedde också. Skivbolagen var också motvilliga i början. De såg radion som ett hot och var rädda att skivköpen skulle minska om radion bjöd på gratislyssning på skivnyheterna. De förstod inte effekten av att spelning i radion snarare fungerar som reklam för skivorna, och ökar försäljningen. Detta skulle också visa sig senare när skivförsäljningen inom Skånes Radios lyssnarområde ökade mer än i övriga delar av Sydsverige. I början var sändningstiderna begränsade till kl. 11 till 14, och under helgerna från 12 till 16.30. Studiolokalen lånades ut av Nils-Eriks snälla moster som kunde erbjuda ett vindsutrymme på Fältgatan 2 i Landskrona. För att göra akustiken hygglig hängdes filtar upp på klädstreck så att filtarna bildade dämpande väggar för minskat rumseko, ett provisorium, men det fungerade.. Sändarfartyget låg så pass nära att det kunde ses från Landskrona, och den korta transporten av programband ut till sändarfartyget ordnades oftast med hjälp från lokala fiskare. Allt skedde under liten och enkel organisation men med så stor population som finns i området var det möjligt att nå ett lyssnarantal nära en miljon på den svenska sidan. För att utnyttja riktantennen optimalt vändes Cheetas sändarantenn med hjälp av ett särskilt anordnat handdrivet styrhjul under masten från sin västliga riktning mot Danmark istället mot öster och den svenska sidan. Sändningarna täckte då med bra styrka de västliga delarna av Skåne med främst städerna Malmö, Lund och Landskrona. Även norrut mot Helsingborg var möjligt att nå, men med rättså brusig mottagning där. Det påstås att man ibland riktade antennen norrut ifall man sände ett program som var sponsrat av någon helsingborgsföretagare, men det hörde till undantagen. I normala fall siktade man mest på att nå Malmö, där annonsmarknaden var störst. Många skåningar hade "danmarksantenner" för att kunna se dansk TV, och dessa kombinerades ofta också med FM-antenn i samma riktning, och för de flesta innebar inställningen av antennens riktning också bra läge för att höra Skånes Radio Mercur (och senare Radio Syd). Men så långt bort som Ystad hördes inte sändningarna trots att antennriktningen från Cheeta skulle ha stämt ganska bra. Men masten ombord var ju bara cirka 30-35 meter hög. Att som nystartat företag utmålas som "kriminellt" och "pirat" och samtidigt vara så beroende av ha en god opinion bland lyssnare och framför allt annonsörer ledde till en hel del ekonomiska svårigheter, och AB Skånes Radio Mercur hamnade i konkurs och bolaget ombildades den 1 augusti 1959. Under denna turbulens valde man att i sändningarna kalla sig Skånes Radio, utan Mercur i namnet. Egentligen hade man kunnat låta det förbli så, namnet var ju bra, och egentligen bättre än det som skulle väljas långt senare i stationens historia, Radio Syd, men av någon anledning valde man efter en tid att återta "Mercur" efter Skånes Radio. Lika ofta förekom att "Skånes Radio" uteslöts och namnet bara angavs som Mercur. Även namnet "Sveriges Kommersiella Radio" förekom, men bara ibland som anrop i sändningarna. Danska Mercur önskade senare öka sina sändningstider och öka täckningsområdet för sändningarna över Danmark. Dessutom hade man ofta haft svårigheter vid hårdare väderlek med lilla Cheeta, och ville därför ha ett större och tåligare fartyg. Det var en liten besättning som rymdes ombord på lilla Cheeta, en skeppare, en maskinchef, två tekniker och så en kock. Den sista januari 1961 satte man in ett nytt, tidigare norskt passagerarfartyg, ”Mosken”, som döptes till Cheeta II, som därmed fick överta den förras placering i Öresund varefter den äldre "Cheeta" togs till varv i Kristiansand i Norge för översyn. Den nya Cheeta II var betydligt större, och hon hade utrustats med två likadana sändare på vardera 10 kW för frekvenserna 88 respektive 89,5 MHz. Även denna gång var det radioamatören William Pedersen som stod bakom bygget och konstruktionen. Under tiden sändningarna i Öresund skedde med Cheeta II innebar den utökade sändningsmöjligheten att Skånes Radio Mercur kunde förfoga så gott som ensamma över den ena sändaren, och kunde på så vis öka sändningstiden. När lilla Cheeta återkom efter översyn stationerades hon i Stora Bält vid Elefantgrunden, där sändningarna inleddes den 25 november 1961. Därmed uppnåddes en betydligt större täckning så att Fyn och en stor del av Jylland också kunde höra Radio Mercur, som därmed fick status som näst intill rikstäckande över hela Danmark. Ett trassligt skeende blev det dock när danskarna redan efter en veckas sändningar i Stora Bält kom till insikten att lilla Cheeta var en alltför osäker skuta i de oroligare farvattnen där, och därför skiftades placeringarna för de två fartygen i respektive Öresund och Stora Bält – sålunda flyttades lilla Cheeta tillbaka till Öresund och Cheeta II placerades i Stora Bält. För Skåneradion innebar detta skifte att man åter tvingades dela sändare med danskarna, och det innebar alltså att åter gå ned i sändningstid. Företagsamheten levde under knappa resurser. Med större ekonomiskt svängrum hade det varit naturligt att lösa problemet genom att redan i ett tidigare skede ha ersatt den lilla Cheeta och sätta in två likvärdiga fartyg i Öresund respektive Stora Bält - vilket skulle ske något år senare. Ja, detta om situationen ifråga om sändarfartygen. Vi går tillbaka till hur situationen i land ordnades ifråga om studio m.m. För NES och Skånes Radio Mercur hade den provisoriska studion
allt oftare upplevts för trång och enkel. Bara något
kvartal efter starten, alltså i början på 1959, byggde
man därför upp en bättre studio på Norra Infartsgatan
55a i Landskrona, lokalerna hörde till en skyddsrumsanläggning
men med denna flytt fick verksamheten en mer professionell framtoning.
Bland medarbetare hade man fortfarade Ivo Grenz som programledare, och
Jerry Katz som teknisk konsult. I början av 1959 utökades medarbetarstaben
med Lennart Atterling som programledare och Maths Lindgren som tekniker.
Maths var även i vissa fall programledare. Ur stockholmsperspektiv gällde att så länge sändningarna över Öresund bara hördes över södra Skåne hade de inte setts som något som påkallade åtgärder från svenska myndigheter. Allt fungerade bra för Skånes Radio Mercur, och relationerna till myndigheter i skåneregionen var utmärkta, och även från Sveriges Radios håll - i Skåneområdet - kallades Skånes Radio Mercur för "våra nya kollegor". Läs mer om detta i det här anförandet som hölls vid Reklamförbundets konferens i Stockholm 7-9 november 1960. Men när senare Radio Nord startade i Stockholms närhet i mars 1961 skrällde det till från regering och riksdag. Redan innan Radio Nord började höras utlovade man åtgärder för att stoppa vad som bokstavligen var under uppsegling, och när sändningarna väl startat och dessutom fick stor popularitet blev det uppenbart att man lagstiftningsvägen skulle stoppa alltsammans. I september 1961 fann Nils-Eric Svensson för gott att överge sitt radioprojekt och flytta tillbaka till USA för att fortsätta sina studier. Det stod helt klart för honom vad som fanns att vänta i Sverige; att loppet redan var kört. Han hade ingen önskan att kämpa vidare bara för att bli någon martyr. Britt hade kommit till Skånes Radio som en gökunge i boet,
och hon skaffade sig en allt större dominans och skulle inte i längden
ha nöjt sig med en underordnad roll. NES och Britt hade under sitt
samarbete haft mycket olika uppfattningar om det mesta, de var två
starka viljor som oftast ville dra åt motsatta håll. Det är
nog många som efteråt har beklagat vad som skedde, och att
programmens kvalité sakta försämrades efter att Britt
från september 1961 först övertog aktiemajoriteten och
sedan den direkta ledningen för företaget när grundaren
efter tre år lämnade det för att resa tillbaka till USA
och fortsätta sina studier i Los Angeles. För NES var det avgörande
att klara studierna ekonomiskt, och för att säkerställa
detta fanns ett särskilt villkor inskrivet i överenskommelsen
med Britt. Det handlade om en löpande betalning av 400 dollar i månaden.
Pengarna var tänkta att komma från radioverksamheten, för
Britt hade egentligen aldrig några ören över personligen.
Men för Britt var NES ett avslutat kapitel. Han fick aldrig motta
en endaste av dessa avtalade betalningar, och han och Britt kom efter
denna uppgörelse aldrig mer att ha någon kontakt med varandra.
NES studerade theatre arts och tog sin kandidatexamen i teaterkonst (BA,
Bachelor of Arts in Theatre Arts) 1962 vid UCLA. Efter samgåendet mellan DCR och Mercur förfogade danskarna över över två likvärdiga sändarfartyg, Lucky Star i Öresund och Cheeta II i Stora Bält. Danskarna såg därför inte längre någon användning för den lilla förstlingen Cheeta, som efter reparationerna åter lades på sin position norr om Saltholm men nu alltså med Radio Syd som ensamägare. Tidigare hade de svenska sändningarna fått underordna sig och vara en mer eller mindre välsedd gäst hos ägarna men nu bröts allt samband med det danska företaget. I dagspressen gick Britt Wadner ut med att man härmed också ökade sändningstiden till 19 timmar per dygn med start sex på morgonen till ett på natten utan avbrott. Hon angav också att man gjorde detta med en betydligt starkare sändare än man tidigare förfogat över. Sändningarna skulle också utökas med lokala nyhetssändningar och ett "Topp Tio", ett topplisteprogram som baserades på försäljningssiffrorna från de tio största musikafärerna i Skåne. Radio Syd fick dock väldigt många problem med sitt förvärv av Cheeta. Den dystra måndagen den 12 februari grundstötte hon i en storm och sände SOS varpå dansk bogserbåt ryckte ut och bogserade henne till Köpenhamns Langelinie. Där blev hon kvar i över tre veckor för reparationer. Några rubriker ur Kvällsposten följer. 13 februari: "Radio Mercurs sändarbåt i beslag för några dagar".. 14 februari: "Polis bevakar Cheeta dygnet runt"...", 17 februari: "Cheeta får ligga kvar ännu ett tag" Kvällsposten berättade, söndagen den 4 mars 1962, att "fartyget [Cheeta] har hållits kvar i närmre en månad av myndigheterna". Efter att de danska myndigheterna den dagen lät henne gå ut i Öresund igen kunde man från fartyget endast göra några testsändningar. Redan dagen därpå gjorde man från Radio Syd gällande att packisen i sundet var så svårartad att man därför sökte nödhamn i Limhamn den 5 mars. Det rådde delade meningar om isen verkligen hade varit ett så stort problem som påståtts. När Cheeta anlänt till Limhamn utfärdades en order från åklagare Erling Strandmark att hon måste lämna hamnen inom 24 timmar, innan kl 11 [tisdagen den 6 mars]. Cheeta verkar ha varit "något som katten släpat in" för myndigheterna, en fläck som var svår att bli av med, och kanske man tyckte att radiosändningarna hon ställde till med inte var de värsta av alla problem. Som om detta inte vore nog - på morgonen [6 mars] stod polisen utposterad på kajen och väntade på att eventuellt beslagta fartyget om hon inte lämnade hamnen i tid. Då råkade hon ut för det som sen återgavs i kvällspressen så här: "Piratbåten i kollision med färja i Limhamn". Allt detta strulande inträffade just under tiden som kommunikationsministern i Stockholm slipade på argumenten för piratradiolagen. Kollissionen verkar dock inte ha varit mer allvarlig än att Cheeta hann komma ut ur hamnen innan tidsfristen gick ut, och när hon samma dag [6 mars 1962] väl kom ut i sundet namnändrades Skånes Radio Mercur till Radio Syd. Nypremiären skedde kl 18.00 samma kväll på 89, 6MHz, och efter allt tumult som varit kunde man äntligen fira att Radio Syd hade köpt loss Cheeta från danskarna. Piratradiolagstiftningen arbetades fram alltmer frenetiskt i kanslihuset.
Ofta brukar komunikationsminister Gösta Skoglund hållas fram
som den mest aggressive. Men Olof Palme hade arbetat sig uppåt i
kanslihuset ända sedan 1954 som sekreterare i statsrådsberedningen.
Han blev tidigt statsminister Tage Erlanders närmaste förtrogne
och lärling, men en lärling som var ytterst självtillräcklig,
och han steg snabbt i dignitet. Han valdes 1958 in som riksdagsman för
socialdemokraterna, och 1961 avancerade han till byråchef för
stastrådsberedningen. Han var piratradiolagens uttänkare, bakom
den inte alls lika intellektuelle Skoglund. Året 1965 efterträdde
Palme Skoglund som statsråd, först för kommunikationsfrågor,
där radio / TV då fanns, och när dessa frågor flyttades
till utbildnings- och kulturdepartementet följde Palme med. Han genomförde
ytterligare skärpningar i den svenska lagstiftningen för att
stärka monopolsituationen. Palmes strävan med detta var i första
hand att hindra införande av reklam i radio/TV. Enligt Palme själv:
Piratradiolagen infördes inte bara i Sverige. I Danmark stoppades Radio Mercurs verksamhet genom en lag som informellt kom att kallas "Lex Mercur". Den danska socialdemokratiska regeringen hade ända sedan starten för Radio Mercur envetet arbetat för att Radio Mercur skulle stoppas. Lagstiftningen i Danmark och Sverige hade föregåtts av ett ministermöte med berörda ministrar även i Norge och Finland där det infördes samordnade lagstiftningar och i alla länderna trädde lagstiftningen i kraft från och med den 1 augusti 1962. Radio Nord var först att stänga, redan en månad innan lagen trädde i kraft, alltså i månadsskiftet juni-juli. Orsaken till att Radio Nord var så före lagen var att man där hade utsikter om att kunna sälja sändarfartyget och all studioutrustning till ett engelskt bolag, Radio Atlanta, och förhandlingarna om detta föreföll att vara klara. Nästa att säga adjö var sändningarna som Radio Mercur hade från sitt ena sändarfartyg, Cheeta II i Stora Bält. Men Radio Mercur hade även sändarfartyget Lucky Star i Öresund, och sändningarna skedde därifrån fram till slutet i månadsskiftet juli-augusti 1962. Här kunde historien ha tagit slut också för svenska Radio
Syd. Om det inte hade varit för en genant lucka i lagstiftningen
- och om Britt Wadner inte hade upptäckt denna detalj.
Läs om Britt Wadners och Radio Syds fortsatta kamp |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Måndagen den 25 juni 1962 06.00 Revelj 06.15 Skivor för morgonpigga 07.30 Godmorgon 08.00 Musik à la Carte 09.30 Minimals FM-skivor 10.00 Musik ombord 12.00 Önskeskivor till lunch 13.00 Middagsrytmer 13.30 Doris Day säger det i toner 14.00 Blandat blandat 15.00 Siesta 16.00 Toner från Spanien 16.30 Let's twist and rock again 17.00 Cupolkvarten 17.15 Nöjesrevyn 18.00 Lättlyssnat 19.00 K.G. Alfe spelar önskeskivor 20.00 Dans på bryggan. Lasse Dahlquist 20.30 Musik för icke TV-tittare 21.00 Maximalt med musik av Minimal 22.00 Plock i arkivet 23.00 Nattiné 00.00 Midnattsgästen 00.15 I Sommarnatt Tisdagen den 26 juni Onsdagen den 27 juni Torsdagen den 28 juni Fredagen den 29 juni Lördagen den 30 juni |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|